سینما پارادیزو

توضیح پرونده ی سینمایی “هامون” پرونده ای در باب فیلم های سینمایی محبوب از دید فعالان هنری و جامعه مدنی استان بوشهر “سینما؛ امتداد بینایی و چشم انسان مدرن است.” (تاریخ سینمای ب...

جهان زیر پای فارست

درباره ی فیلم فارست گامپ قاسم تنگسیرنژاد* «داشتن یک قلب خوب بهتر از تمام چیزهایی است که در سر می پرورانید»(۱) می توان گفت درون مایه ی فیلم «فارست گامپ» در همین جمله خلاصه می شود. فیلمی در ستایش عشق ،...

من اصلن اعتقاد ندارم که آدم باید برای یک لقمه نان «دروغ بگوید»!...

نگاهی به فیلم ترور ریچارد نیکسون محسن دوراهکی* فیلم«ترور ریچارد نیکسون» ساخته ی «نیلز مولر»، محصول ۲۰۰۴ آمریکا در ژانر سیاسی- اجتماعی( نه از انواع کلیشه ای متداول) است که به زندگی یک شهروند آمریکایی ...

درجستجوی ِ مهر

درنگی بر فیلم ِ خانه دوست کجاست؟ علی آتشی* «خانه دوست کجاست؟» اثر عباس کیارستمی، روایتی استعاره  یی از سفر عارفانه ی یک انسان در مراحل و منازل جهان درون است. این تفسیر، در پرتوی شعر سهراب  سپهری و رم...

در این شهر، فقط زخم هست که نفس می کشد!

یادداشتی بر فیلم “دشت گریان” اثر  تئو آنجلوپولوس اسماعیل حسام مقدم* النی به همراه گروهی از مهاجران تسالونیکی، پس ­از انقلاب ­اکتبر ۱۹۱۷ شوروی به یونان کوچ می کند، او تنها مهاجری هست که بی...

قطار هم تنها یک اسباب بازی است

یادداشتی بر فیلم«آنا کارنینا» فریبا حاج دایی فیلم «آنا کارنینا» محصول ۲۰۱۲، را که دیدم به خودم گفتم که این بهترین اقتباس سینمایی است که تا به حال از این رمان مشهور تولستوی شده است. دلیل عمده ی این اظ...

سونات ِ بهاری

یادداشتی درباره فیلم “توت فرنگی های وحشی” اثر اینگمار برگمان   احسان سیف سفر یک روزه‌ی پروفسور ایزاک بورگ ۷۸ ساله  از شهر محل سکونتش استکهلم تا شهر لوند درسو‌‌ئد، که روزگاری درس طبابت را ...

جهان ِ بدون دیالوگ

درنگی بر جهان ِ سینمایی “کیم کی دوک” و فیلم “pieta“ محمدرضا محمدزادگان*   “هر کس سینما را دوست دارد، زندگی را دوست ندارد” فرانسوا تروفو کیم کی دوک (Kim Ki-Duk) کار...

«هر سالخورده می داند که چه می گوید بهار»...

فاطمه جعفری یادداشتی در معرفی کتاب «در ستایش سالخوردگی» اثر هرمان هسه سالمندی و سالخوردگی تم مایه بسیاری از داستان ها، نمایشنامه ها، فیلم ها و کتابهای پژوهشی و علمی بوده است. زیرا به طور کلی این امر ...

تکرار ابدی رنج

 اسماعیل حسام مقدم: زیستن در جهان مدرن همواره از رنجی عمیق سرشار بوده است. انسانهای مدرنی که به زعم ایمانوئل کانت، از صباوت و کودکی به بیرون جسته اند و اینک، خودشان به بلوغ رسیده اند و همچون سیزیف، ب...