لی لا مهرپویا*: نام ها به واسطه ی ویژگی درون ذاتی خود، گاهی بر مبنای ویژگی کانکریت(concrete – فیزیکی،واقعی، و قابل لمس) خود و گاهی بر مبنای ابستراک( abstract- مفاهیم بی مرز) هستند. آن جا که فیزیکی ان...
پیله و پروانه نویسنده: ژاک دومینیک بوبی مترجمان: فریبا تنباکوچی – میچکا سرمدی ناشر: چشمه تعداد صفحه: ۱۲۵ سال انتشار: ۱۳۹۰ – دوره چاپ: چهارم ” اگر من بالاجبار باید زندگی کنم، بهتر اس...
عمیقا متاسفم که در کشور ما امکانات چندانی برای قشر نابینا و کم بینا وجود ندارد، حال اینکه در شهرهای کوچک تری چون بوشهر امکانات محدود و محدودتر می گردند. در شهری که مسئولان سازمان ها و موسسات مختلفی ک...
احمد حسام مقدم: درباره مجله عروسک سخنگو؛ نخستین مجله ادبیات مدرن کودک در ادامه نخستین ویژگی که در مجله شاهد آن هستیم نقاشی هایی از کودکان می باشد که با قلم کودکانه خود نگاریده اند و فضایی کودکانه تری...
اسماعیل حسام مقدم: ” چطور کسی می تواند ناگاه وسط خیابان بایستد و از خود بپرسد: این آیا سرنوشت من است؟ … ” (جورجیو آگامبن) و دقیقن همین سرنوشت اوست که به ناگاه سیلی بیاید و او را با ...
اسماعیل حسام مقدم*:مقاله حاضر به بازنمایی زیست زنانه طبقه متوسط ایرانی در رابطه با تجربه ی زندگی روزمره در سینمای ایران میپردازد. در واقع، زندگی روزمره می تواند محملی برای تجربه ی زیسته ی زنانی باشد...
«به عقیده من آدمیزاد یک درخت چکنم است ؟ “درخت چکنم.” سیمین لبخند می زند نه جانم . از من بشنو . آدمیزاد درخت یقظین است ، درخت روشنگری وبیداری … » (“جزیره سرگردانی&...
سووشون، آینهای برابر تاریخ معاصر و به ویژه رویدادهای عصر استعمار در جنوب است. این داستان روایتی است از قصه کهنه استبداد و استعماری که همیشه به جان مردمان آن دیار چنگ انداخته بود. یوسف، خانِ آگاه و آ...
افسانه سراجی:* در دهه ها وسده های گذشته، حضور زنان در عرصه های مختلف، به دلیل ممنوعیت ها و نگرش های محدود و بسته جامعه ناچیز و غیر قابل تأمل می نماید، اما به عکس دارای موقعیتی حسّاس و تعیین کننده بود...
اسماعیل حسام مقدم:* “و هستی می اندیشید که آیا تمام طول تاریخ ما مصداق این ترجیع بند سرگردانی نبوده است که هیچ گاه نفهمیده ایم کجا به کجاست؟ آیا همواره رودست نخورده ایم؟ در برابر امر انجام شده ق...