در بخشی از ماده ی ۲۵ اعلامیه ی جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد تاکید شده است: (( هر شخص حق دارد… که در مواقع بی کاری، بیماری، نقض عضو، بیوگی، پیری … از تامین اجتماعی بهره مند گردد.)) در ای...
اسماعیل حسام مقدم: تاملاتی بر هژمونی قدرت پزشکی در ایران اشاره: در همین هفته های اخیر متاسفانه یکی از روزنامه نگاران هم استانی بر اثر آنچه که می توان آن را بی توجهی خاص کادر درمانی اش نام نهاد، بیمار...
قاسم تنگسیرنژاد: اولین ویژگی «در انتظار گودو» بی معنایی زبان – در این جا به معنای گفتگوی- شخصیت های نمایش نامه است. این یکی از بارزترین مولفه های زندگی پس از دو جنگ جهانی است. زبان دیگر کارکرد معنایی...
اسماعیل حسام مقدم: ولادیمیر، استراگون، لاکی، پوتزو و پسربچه؛ همه شخصیتهای (مرد) روایت بکت هستند، روایتی که درباره کسی یا چیزی(:گودو) هست که از پس سالها چشم به راه ماندن و انتظار، هرگز یافته نشده است....
ابوذر عزیزی: انگار یک اتوبوس بین شهری در ایستگاه ِ انتظاری درون شهر چند دانه مسافر انداخته، چند دانه برداشته. هرگز به یاد نخواهی آورد آن صبح تا ظهر … آن ظهر تا عصر، راننده تاکسی که در ایستگاه ا...
مینا درعلی: حوادث بی علت و منطقی که معمولن از سر تصادف روی می دهد، ناممکنی نومید کننده، تکرار در جریان ها و گفتاری که عبث بودن را به همراه دارد ،شیفتگی های اغراق آمیز در عشق و دوستی و انجام امور خاص ...
مهدی ناصری: در ابتدا نقد من به عنوان این قانون است که در اردیبهشت ۱۳۸۶ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. بهتر است نام کلی این دستورالعمل “قانون جامع احقاق حقوق شهروندی معلولین” ن...
فاطمه جعفری: درنگی بر کتاب “لی لی و مایاکوفسکی” در این کتاب اثر بنگت یانگفلت به عنوان نویسنده و گردآورنده ی نامه های لی لی و مایاکوفسکی، تلاش کرده است که با شرح زندگی و بررسی محیط و افراد...
فریبا حاج دایی: درباره سایت ادبی فرهنگی دیباچه سابقه ی دیباچه به بیش از هشت سال پیش برمی گردد، زمانی که اولین شماره ی آن با سرمقاله ی«چرا داستان می نویسیم» نوشته ی«محمد بهارلو» طبع شد. از علی طاهری، ...
مجید عوض فرد: تاملی بر فیلم سینمایی “عبور از خط” اثر والتر سالاس عبور از خط، پیش از آن که درباره ی فقر باشد، سردرگمی مردمی را به تصویر می کشد که در نتیجه ی فقر پیرامونی خود دچار بحران و ا...