فقر را واژگون کنیم

واژه ی منحوس فقر و برابر نهاده های آن؛ یعنی، ناداری ، بی چیزی، تهیدستی، تنگدستی که در تقابل با لفظ غنا و معادل ها و مفاهیم کم و بیش هم خانواده با آن؛ یعنی، دارایی، پردستی و گشاده دستی کارکرد می یابد،...

وقتی فقر زنانه می‌شود

مبارزه با فقر جهانی از طریق شناخت و برطرف‌سازی ریشه‌های ساختاری فقر در جوامع، هدف از نامگذاری روز جهانی مبارزه با فقر در ۱۷ اکتبر است که در سال ۱۹۹۲ تعیین شد. در ۱۷ اکتبر سال ۱۹۸۷، گروهی متشکل از ۱۰۰...

عصای حقوق شهروندی در دست روشندلان

آیین بزرگداشت روز عصای سفید با حضور مسئولان و تعدادی از نابینایان برگزار شد. به گزارش ایران سپید، در این برنامه که به همت شورای اسلامی شهر تهران و شبکه تشکل های نابینایی کشور و با همکاری شهرداری منطق...

بانوان روستایی حافظان هویت‌های بومی

شاید تعجب آور باشد اما زنان روستایی روند طبیعی اجتماعی شدن را سیر می کنند. آنها با ورود به عرصه کار همواره از تاثیرگذارترین افراد در تولیدات روستایی به حساب می آیند. اگر در ادامه این روند یعنی پس از ...

دهه شصتی ها به مثابه یک نشانه

در ۶۴مین عصرانه فرهنگی هامون موضوعی برای مباحثه انتخاب شده بود که بسیار چالش برانگیز بود و علاقه مندان زیادی را گردهم آورد… علاقه مندانی که چه دهه شصتی بودند و چه والدین دهه شصتی ها و یا حتا ده...

گفتمانی برخاسته از تاریخ

“بزرگترین اختراع افلاطون، اختراع فحش بود. چرا که دست کم با پیدایش فحاشی و دشنام، کشتار و حذف فیزیکی انسانها به طرز چشمگیری رو به کاستی نهاد.” این سخن حکمت آموز را دکتر باستانی پاریزی، پس از عمری تورق...

تاویلی جامعه شناختی بر تقابل فرهنگی شهرستانها (حمید موذنی)...

حمید مؤذنی در غرب و پس از آن در اکثر نقاط جهان با شکل گیری جهان مدرن، تقابل بین گفتمان شهری و روستایی به یک معضل فرهنگی قابل بررسی تبدیل گردید. جامعه شناسان برای آسیب شناسی این موضوع از منظرهای گوناگ...

پایان روشنفکری ! (ناصر فکوهی)

روشنفکری به عنوان یک مفهوم جهانشمول، هم مفهومی باستانی است و هم جدید، هم مفهومی ایدئولوژیک (برای مثال در معنای روسی آن یعنی انتلیجنتسیا) و هم مفهومی دستکم در ادعا ضد ایدئولوژیک، مثلا در معنای فرانسوی...

وجوه تراژیک و سوگناک عشق

وجوه تراژیک و سوگناک عشق مصطفا ملکیان :شش تعارضی که حل ناشدنی است و از وجوه تراژیک و سوگناک عشق است: ١) یک تعارض، خشونت عشق است که چون در عشق من طالب مصلحت معشوقم نه طالب خوشایند معشوق؛ آن وقت طبعاً ...