برشی از نمایشنامه ی “پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی“ دورا: می خواین براتون تعریف کنم چه جوری بهم تجاوزکردن؟ کیت: نه دورا. دورا: چرا، می خواین براتون تعریف کنم چه جوری بهم تجاوز کرد...
بخشی از سخنرانی ملاله یوسف زی؛ دختر دانش آموز پاکستانی در سازمان ملل متحد « دوستان عزیز، نهم اکتبر سال ۲۰۱۲، افراد طالبان طرف چپ پیشانی من را هدف گرفتند. آنها به دوستانم هم شلیک کردند. آنها فکر می...
یادداشتی بر فیلم«آنا کارنینا» فریبا حاج دایی فیلم «آنا کارنینا» محصول ۲۰۱۲، را که دیدم به خودم گفتم که این بهترین اقتباس سینمایی است که تا به حال از این رمان مشهور تولستوی شده است. دلیل عمده ی این اظ...
درنگی بر جهان ِ سینمایی “کیم کی دوک” و فیلم “pieta“ محمدرضا محمدزادگان* “هر کس سینما را دوست دارد، زندگی را دوست ندارد” فرانسوا تروفو کیم کی دوک (Kim Ki-Duk) کار...
غزاله زرین زاده: زندگی درعصر ارتباطات با تحولات وتغییرات روبه رشدی همراه است. این حرکت و نو شدن هم می تواند موجب رشد جوامع و افراد آن اجتماع شود و هم می تواند به سردرگمی وگمراهی افراد دامن زند. گاهی ...
عباس جاودانی: در انتخابات ۲۴ خرداد ماه تعداد زنان کاندیدا شده و راه یافته به شورای اسلامی شهر و روستا در نقاط مختلف کشور قابل توجه بود، اما در شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان استان بوشهر اما سهم زنان د...
علی آتشی: درباره بازنمایی زنان در رمانهای سیمین دانشور سووشون، آینه ای برابر تاریخ معاصر و به ویژه رویدادهای عصر استعمار در جنوب است. این داستان روایتی است از قصه کهنه استبداد و استعماری که همیشه به ...
نغمه بلالی: درباره سیمین دانشور نخستین داستان های مدرن فارسی در پس زمینه های تاریخی می گذرند. شاید همه ی این داستان ها به طور مستقیم با تاریخ معاصر و نقد رویدادهای تاریخی روزگار نویسنده سرو کاری ندار...
اسماعیل حسام مقدم: تاملاتی درباب تم سرگردانی در آثار سیمین دانشور تاریخ معاصر ایران داستان غریبی دارد؛ از صدر مشروطیت تا همین حوالی همواره آنچه که تکرار شده، چیزی جز سرگردانی و حیرانی نبوده است. روای...
مهدیه امیری: زمانی اتفاق می افتد که انسان بر محیط خود کنترل ندارد و یا بنا به دلایلی کنترل بر محیط خود را از دست می دهد و اضطراب و رفتارهای ناسالم او افزایش می یابد. احساس غیر مفید بودن و عدم تعلق به...