خواب بی‌تعبیر استغنا

خوراک، پوشاک، مسکن. این‌ها را نیازهای اولیه‌‌ی انسان دانسته‌اند و ترتیب این سه نیز بر حسب اولویت و اهمیت به همین شکلی است که ذکر شد؛ یعنی نخست تغذیه، سپس لباس و سوم، خانه. نیازهای اولیه یا ضروری نیاز...

دهه شصتی ها به مثابه یک نشانه

در ۶۴مین عصرانه فرهنگی هامون موضوعی برای مباحثه انتخاب شده بود که بسیار چالش برانگیز بود و علاقه مندان زیادی را گردهم آورد… علاقه مندانی که چه دهه شصتی بودند و چه والدین دهه شصتی ها و یا حتا ده...

پایان روشنفکری ! (ناصر فکوهی)

روشنفکری به عنوان یک مفهوم جهانشمول، هم مفهومی باستانی است و هم جدید، هم مفهومی ایدئولوژیک (برای مثال در معنای روسی آن یعنی انتلیجنتسیا) و هم مفهومی دستکم در ادعا ضد ایدئولوژیک، مثلا در معنای فرانسوی...

وجوه تراژیک و سوگناک عشق

وجوه تراژیک و سوگناک عشق مصطفا ملکیان :شش تعارضی که حل ناشدنی است و از وجوه تراژیک و سوگناک عشق است: ١) یک تعارض، خشونت عشق است که چون در عشق من طالب مصلحت معشوقم نه طالب خوشایند معشوق؛ آن وقت طبعاً ...

کودکان فریاد می زنند

۱۶ مهر برابر با ۸ اکتبر روز جهانی کودک می باشد. روزی که برای هم نسلی های من معنای کودکی می دهد. کودکی که گذشت. و روزی که برای کودکان امروز سرزمینم معنای کودکی در حال گذارشان را دارد. در سال ۱۹۴۶ بعد ...

رشد افراط گرایی در جهان بی گفتگو

رشد افراط گرایی در جهان بی گفتگو گزارشی از شصت و سومین عصرانه ی فرهنگی هامون محمدصادق ملایی شصت و سومین عصرانه فرهنگی هامون با حضور دوستان هامونی از جمله آفایان: علیرضا پناهی، ناصر حفظ اله، کاووس کما...

کثرت گرایی، پیام آور صلح

«موسی به دین خود، عیسی به دین خود»، « هرکسی تو قبر خودش می خوابد» این دو ضرب المثل که پیشینه ای طولانی در فرهنگ مردمان بوشهر- و شاید دیگر مردمان- و محاورات(گفت و گو ها) روزانه ی آنان دارد؛ بیانگر باو...

مقدمه ای بر فضای فرهنگی دهه ۵۰ شمسی

 ایران در خلال دهه ۵۰، کشوری است که خاطره کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را که با دخالت بیگانگان به وقوع پیوست و از سوی دیگر خاطره کوتاه مدت حکومت قانون، مدنیت و آزادی بیان دوران مصدق و نیز فریبکاری ها و بازی ...

یازدهم سپتامبر؛ پایان گفت وگو

مقدمه: با آغاز هزاره ی سوم به پیشنهاد سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور ایران، سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۱ را سال گفت و گوی تمدن ها نام گذاری کرد. بنظر می آمد قرار بود آسمان هزاره ی سوم نیز چنان هزاره ی دوم باشد...

گفت وگو به مثابه ی آزادی

تغییر یک عامل در محیط موجب بروز تغییراتی در دیگر اجزای موجود در آن می شود، در نتیجه همه ی عوامل موجود، به تراز بالاتری از پیچیدگی زیستی ارتقا پیدا می کنند. محیط، خود یک سیستم باز است که هر تغییری در ...