فرهنگ ایرانی به مثابه مدارا امیر رضا عابدی ایران زمین از سپیده دمان تاریخ، مکان رفت و آمد اقوام، فرهنگها و مدنیتها و محل مراوده و منازعه آنها بوده است. ایران اگرچه زیر فشار و هجوم اقوام آلتایی از ...
«دل گمراه من چه خواهد کرد / با بهاری که میرسد از راه / با نیازی که رنگ میگیرد / در تن شاخههای خشک و سیاه» (فروغ فرخزاد) «باید» از «شاید» گذشت یا «شاید» از «باید» گذر نماییم؟ «باید» یا «شاید»!؟ مس...
فرهنگ مدارا محمد مختاری نزدیک به صد و پنجاه سال است که جامعهی ما، از یک سو درگیر با سنت و نو مانده است، و از سوی دیگر، به تقابل فرهنگهای خودی و غیر خودی گرفتار است؛ و دوران ِ بحرانی ِ گذار ِ خود را...
قدرت مدارا با نگاهی به افکار و زندگی مارتین لوترکینگ کریس اویونما ، محقق سازمان مدارای جهانی – ۲۸ آگوست ۱۹۶۸ سالروز سخنرانی احساسی و عاطفی مارتین لوترکینگ جونیور با عنوان «من رویایی دارم» بود ک...
بامدادان دو تن فراش برای بردن ملک المتکلمین و میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل آمدند به گردن هر یکی زنجیر دستی { شکاری } زده گفتند برخیزید بیایید. گویا هر دو دانستند که برای کشتن میبرندشان ملک دم در با ...
عصرانه های هامون در پنجاه و پنجمین عصر خود با تاریخ فرمان مشروطیت قرین شده بود که به خاطر این همزمانی انجمن هامون ایران، جلسه یی در تحلیل تاریخ مشروطه ی ایران در دفتر هفته نامه اتحاد جنوب برگزارکرد. ...
تناقض شهروندی در ایران امروز گفتوگو با سوسن شریعتی درباره مسوولیت اجتماعی گاه مفهوم مسوولیت در برابر مفهوم آزادی قرار میگیرد. انسان آزاد یعنی انسانی که میتواند انتخاب کند در برابر ممکنهای متکثر ق...
در گفتوگو با بیژن عبدالکریمی مطرح شد: تقابل ساختارهای اجتماعی با رفتارهای اخلاقمدارانه شهروندی | طرح نو| ماندانا فتحیجو| رویارویی جریان فکری نو و کهنه که در بیشتر موارد از آن بهعنوان مواجهه سنتگر...
«اندیشه عدم خشونت؛ شیوه ای برای نه گفتن به تاریخ ِ در حکم خشونت.» (رامین جهانبگلو) در سیر تطور تاریخ متعارف بشری، اندیشه عدم خشونت به مثابه ی فرا-روایتی احتساب می شود که در درون تاریخی جداگانه باید ب...