شرق شناسی، گفتمان و بازنمایی

یکی از وجوه غالب و مکرر تحلیل شرق شناسانه در اشکال گونه گون آن، تأیید پیوسته این انگاره است که شرق بدوی، رازناک، غریب و عاجز از اداره خود است. اما شرق شناسی تنها توجیه گر استعمار نبوده و نیست. مسئله ...

در اعماق اجتماع

کاظم یک تاجر است . شرکتهای متعدد دارد و در ماه کلی درآمد و مبالغ بسیار از آنها بدست می آورد . چند مدت پیش در محفلی که هیچ ربطی به هنر و تئاتر ندارد وقتی پای تئاتر به میان می آید از تجربه اش از دیدن ی...

جهان ترجمه ای سروش حبیبی

سروش حبیبی در ۷ خرداد ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. تحصیلات دبیرستانی را در تهران در دبیرستان فیروز بهرام به پایان رساند. از سال ۱۳۲۹ در مدرسه عالی پست و تلگراف ادامه تحصیل داد و سپس به خدمت وزارت پست و تل...

تئاتر به مثابه فاجعه

هنر تئاتر؛ صحنه ای در اختیار “دیگری”(otherness) برای مقاومت در برابر نظام همسان ساز و قالب ساز است. تئاتر در مقابل آنچه “بازتولید مکانیکی اثر هنری” به زعم والتر بنیامین هست، ق...

تاملاتی بر بخش فرهنگی، رسانه ای، هنری منشور حقوق شهروندی...

هر چند که تحرک قوه مجریه در تدوین پیش نویس منشور حقوق شهروندی اقدام نیک و قابل ستایشی در فرآیند دموکراتیزه کردن دولت به معنای اعم آن و همچنین جامعه است اما این منشور نکات قابل تامل و انتقادی در بعد ح...

جامعه شناسی انقلاب ایران

گفت وگو “آسمان” با دکتر مهرآیین درباب انقلاب ۱۹۷۹ ایران ۱-                آقای دکتر اجازه بفرمایید بحث را از اینجا شروع کنیم که اگر فاکتور ایدئولوژی را در تبیین انقلاب‌اسلامی ایران نادیده...

تآتر «خاموشی دریا»؛ بازنمایی مقاومت

سی و یکمین عصرانه ی فرهنگی هامون، سه شنبه مورخه ی ۱۳ بهمن ماه ۹۲ ساعت ۵ عصر در دفتر هفته نامه اتحادجنوب برگزار شد. این نشست به پخش فیلم تآتر «خاموشی دریا» به کارگردانی «نیما دهقان» اختصاص داشت و به ش...