مقدمه ای بر جامعه شناسی جوک

مقدمه جوک یک پدیده ی اجتماعی است. فضاهای مختلف اجتماعی را هدف گذاری می کند، در جامعه تولید می شود، توسط افراد جامعه منتقل می شود و کارکردهای اجتماعی متعددی به خود می گیرد. اگر جوک ها را به عنوان ساخت...

کارناوالی از فکاهی و خنده

«به چرک می‌نشیند/ خَنده/ به نوارِ زخم‌بندی‌اش اَر/ ببندی./ رهای‌اش کُن/ رهای‌اش کن/ اگرچند/ قیلوله‌ی دیو/ آشفته می‌شود.» (احمد شاملو ـ مجموعه ابراهیم در آتش) توده و نشانه‌های موجود در بستر این مفهوم ...

انتخابات مجلس دهم همگرایی و واگرایی

روزهای پایانی و پای در گریز اسفند ماه سال ۹۳ چنان پرشتاب میگذرد  که جز غم دوستان از دست رفته و حسرت مصاحبت ها و مجالست های فوت شده، چیری بر دل نمی ماند. براستی که ازاین دنیا جز خوبی چیزی نمی ماند. با...

هویت؛ مساله ای چندساحتی در دنیای مدرن

یک- هویت مجموعه خصایل فردی و خصوصیات رفتاری است که از روی آن، فرد به عنوان عضو یک گروه اجتماعی شناخته می شود و از دیگران متمایز می گردد. هویت اجتماعی در خلا وتنهایی شکل نمی گیرد بلکه از تعلق فرد به ج...

تنهایی روشنفکر؛ یادداشتی از حمید موذنی...

روشنفکر، تنهاست و تنهایی، سرنوشت روشنفکر است. روشنفکر، منتقد مدرن است و به واسطه‌ی نقد مدام و بی هراس از قدرت و مبارزه با فساد در انزوا به سر می‌برد. تنهایی و انزوایی روشنفکر، نه تنها از جانب قدرت رس...

جامعه‌شناسی و دشمنان اش

گزارش« اعتماد» ازسخنان تند یوسف اباذری در همایشی با حضور سارا شریعتی و حمیدرضا جلایی‌پور به جلال آل احمد و شریعتی بازگردیم سخنرانی یوسف اباذری در همایش هشت دهه علوم اجتماعی ایران جامعه‌شناسی و دشمنان...

غیرسیاسی بودن سمن‌ها یعنی چه؟

سمن‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و یا همان NGOهای سابق که با تشکیل دولت جدید مورد توجه جدی‌تری قرار گرفته و در استان بوشهر نیز بخشی از افکار فعالان عرصه عمومی، اظهار نظرهای مدیران و فضای رسانه ای را به خ...

از بهبودی در شاخص های سلامت دشتستان تا منشورحقوق شهروندی درحوزه سلامت...

به گزارش روابط عمومی فرمانداری دشتستان ؛ به مناسبت هفته سلامت همایش “ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره” توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان و با حضور فرماندار دشتستان در کانون امام خمینی (ره) براز...

میراث فکری استوارت هال (مطالعات فرهنگی)...

استیوارت هال نهادینه شدن مطالعات فرهنگی در ایران به‌هیچ‌وجه به معنای سیاست‌زدایی از مطالعات فرهنگی نیست و این امکان وجود دارد که رابطه‌ی دیالکتیک بین گفتمان‌های مختلف مطالعات فرهنگی بیرون از دانشگاه‌...