۱۶ مهر برابر با ۸ اکتبر روز جهانی کودک می باشد. روزی که برای هم نسلی های من معنای کودکی می دهد. کودکی که گذشت. و روزی که برای کودکان امروز سرزمینم معنای کودکی در حال گذارشان را دارد. در سال ۱۹۴۶ بعد ...
رشد افراط گرایی در جهان بی گفتگو گزارشی از شصت و سومین عصرانه ی فرهنگی هامون محمدصادق ملایی شصت و سومین عصرانه فرهنگی هامون با حضور دوستان هامونی از جمله آفایان: علیرضا پناهی، ناصر حفظ اله، کاووس کما...
«موسی به دین خود، عیسی به دین خود»، « هرکسی تو قبر خودش می خوابد» این دو ضرب المثل که پیشینه ای طولانی در فرهنگ مردمان بوشهر- و شاید دیگر مردمان- و محاورات(گفت و گو ها) روزانه ی آنان دارد؛ بیانگر باو...
نشریه های کودکان در ایران، تاریخ پرفراز و نشیب دارد. اگرچه پیدایش نخستین نشریه های کودکان به دوران مشروطه باز میگردد، ولی هیچ گاه سیر رشد طبیعی نداشته اند فعالیت یا ایستایی در انتشار نشریه های کودکان...
دکتر سید محمد مهدی جعفری درسال ۱۳۱۸ هـ.ش. در روستای دهقاید برازجان (مرکز دشتستان) درخانوادهای روحانی چشم به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی را تا دیپلم متوسطه ادبی در برازجان گذراند. در سال ۱۳۳۷ وارد دا...
مقدمه: با آغاز هزاره ی سوم به پیشنهاد سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور ایران، سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۱ را سال گفت و گوی تمدن ها نام گذاری کرد. بنظر می آمد قرار بود آسمان هزاره ی سوم نیز چنان هزاره ی دوم باشد...
سخنرانی در همایش ملی “بازنمایی فضای شهری در ادبیات و هنر” برای خردادماه سال ۱۳۹۱ در خانه هنرمندان ایران نقد پسااستعماری جهان شاعرانگی منوچهرآتشی شهر و بازنمایی آن در متن های ادبی مدرن، ...
مفهوم «گفتگو» به طور بالقوه در جهان امروز چگونه درک شده است؟ مجید اجرایی: مفهوم گفت و گو به رغم ظاهر یک لایه و آسان نمایش، این گونه نمی نماید؛ «گفتار» ی که در مکتب سوسوری ـ به مثابه پدیده یی منفرد ـ ...
من در جایی و به مناسبتی، نوشته ام که: «مترجمان در شناخت تاریخ گذشتگان، گسترش علم و فرهنگ نقس اساسی داشته و دارند. در طول تاریخ، این مُترجمان بودند که دانشِ بشری و فرهنگ های دور و متفاوت را، بدون جنگ ...