وجوه تراژیک و سوگناک عشق

وجوه تراژیک و سوگناک عشق مصطفا ملکیان :شش تعارضی که حل ناشدنی است و از وجوه تراژیک و سوگناک عشق است: ١) یک تعارض، خشونت عشق است که چون در عشق من طالب مصلحت معشوقم نه طالب خوشایند معشوق؛ آن وقت طبعاً ...

کودکان فریاد می زنند

۱۶ مهر برابر با ۸ اکتبر روز جهانی کودک می باشد. روزی که برای هم نسلی های من معنای کودکی می دهد. کودکی که گذشت. و روزی که برای کودکان امروز سرزمینم معنای کودکی در حال گذارشان را دارد. در سال ۱۹۴۶ بعد ...

رشد افراط گرایی در جهان بی گفتگو

رشد افراط گرایی در جهان بی گفتگو گزارشی از شصت و سومین عصرانه ی فرهنگی هامون محمدصادق ملایی شصت و سومین عصرانه فرهنگی هامون با حضور دوستان هامونی از جمله آفایان: علیرضا پناهی، ناصر حفظ اله، کاووس کما...

کثرت گرایی، پیام آور صلح

«موسی به دین خود، عیسی به دین خود»، « هرکسی تو قبر خودش می خوابد» این دو ضرب المثل که پیشینه ای طولانی در فرهنگ مردمان بوشهر- و شاید دیگر مردمان- و محاورات(گفت و گو ها) روزانه ی آنان دارد؛ بیانگر باو...

کودکان را به مجله خوانی تشویق کنیم

نشریه های کودکان در ایران، تاریخ پرفراز و نشیب دارد. اگرچه پیدایش نخستین نشریه های کودکان به دوران مشروطه باز میگردد، ولی هیچ گاه سیر رشد طبیعی نداشته اند فعالیت یا ایستایی در انتشار نشریه های کودکان...

مترجمی در حوزه مطالعات اسلامی

دکتر سید محمد مهدی جعفری درسال ۱۳۱۸  هـ.ش. در روستای دهقاید برازجان (مرکز دشتستان) درخانواده‌ای روحانی چشم به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی را تا دیپلم متوسطه ادبی در برازجان گذراند. در سال ۱۳۳۷ وارد دا...

یازدهم سپتامبر؛ پایان گفت وگو

مقدمه: با آغاز هزاره ی سوم به پیشنهاد سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور ایران، سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۱ را سال گفت و گوی تمدن ها نام گذاری کرد. بنظر می آمد قرار بود آسمان هزاره ی سوم نیز چنان هزاره ی دوم باشد...

پرونده هامون(۱۶): گفت و گو در دنیای مدرن...

فهرست: ۱-دشت گریان/ تاملاتی بر اولویت گفتگوی درون تمدنی بر گفتگوی بیناتمدنی/ اسماعیل حسام مقدم ۲-یازدهم سپتامبر؛ پایان گفت وگو/ حمید موذنی ۳-رازهای گفت وگو/ گفت وگو با مجید اجرایی؛ نویسنده و منتقد اد...

رازهای گفت وگو

مفهوم «گفتگو» به طور بالقوه در جهان امروز چگونه درک شده است؟ مجید اجرایی: مفهوم گفت و گو به رغم ظاهر یک لایه و آسان نمایش، این گونه نمی نماید؛ «گفتار» ی که در مکتب سوسوری ـ به مثابه پدیده یی منفرد ـ ...