فرهنگ ایرانی به مثابه مدارا

فرهنگ ایرانی به مثابه مدارا امیر رضا عابدی ایران زمین از سپیده دمان تاریخ، مکان رفت و آمد اقوام، فرهنگ‌ها و مدنیت‌ها و محل مراوده و منازعه آن‌ها بوده است. ایران اگرچه زیر فشار و هجوم اقوام آلتایی از ...

فرهنگ مدارا؛ تمرین مدارا (محمد مختاری)

فرهنگ مدارا محمد مختاری نزدیک به صد و پنجاه سال است که جامعه‌ی ما، از یک سو درگیر با سنت و نو مانده است، و از سوی دیگر، به تقابل فرهنگ‌های خودی و غیر خودی گرفتار است؛ و دوران ِ بحرانی ِ گذار ِ خود را...

جرمشان این است که اسرار هویدا کردند

بامدادان دو تن فراش برای بردن ملک المتکلمین و میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل آمدند به گردن هر یکی زنجیر دستی { شکاری } زده گفتند برخیزید بیایید. گویا هر دو دانستند که برای کشتن میبرندشان ملک دم در با ...

چرا باید پارادایم داشت؟ (مصطفا ملکیان)

مصطفی ملکیان؛ چرا باید پارادایم داشت؟ مصطفی ملکیان آیا می‌توان روزی به جایی رفت و از آنجا به کل عالم طبیعت نگاه کرد و دید واقعاً کل عالم طبیعت چگونه است؟ نمی‌توانیم، زیرا هرجا برویم داخل عالم طبیعت ه...

انسان‎شناسی تاریخی جان لاک (ویلیام جی باتز)...

به مناسبت سیصدودهمین سال‌مرگ جان لاک؛ انسان‎شناسی تاریخی جان لاک لاک برخلاف هابز که روش تحلیلی‌اش جامعه را به ساده‌ترین عناصر آن یعنی افراد اتمیزه تجزیه می‌کرد، لاک انسان را اساساً دست‌کم نیمه‌اجتماع...

جرج هربرت مید؛متفکری که وقتی نمیتوانست بنویسد،میگریست!...

هربرت مید بسیاری از متفکران بیشتر به عواملی توجه دارند که موجب رفتار انسانی می­‌شوند، اما مید با نگرشی متفاوت، بیشتر سعی دارد آن فراگرد تعیین‌کننده­‌ای را در نظر گیرد که کنش‌گر انسانی به‌وسیله‌ی آن ب...

“پروژه ناتمام مشروطیت”

عصرانه های هامون در پنجاه و پنجمین عصر خود با تاریخ فرمان مشروطیت قرین شده بود که به خاطر این همزمانی انجمن هامون ایران، جلسه یی در تحلیل تاریخ مشروطه ی ایران در دفتر هفته نامه اتحاد جنوب برگزارکرد. ...