چرا هامون؟

 «همه ما چهل تکه­هایى در حال بافته شدنیم، مجموعه­هایى بى­شکل از تکه­هاى به هم چسبیده، تکه­هایى که ارتباط میان آنها در سطح افقى بسیار راحت­تر از سطح عمودى انجام مى­شود.» ـ داریوش شایگان آنچه هامون را ...

در نقد نقدها علیه جهانی‌شدن

مساله جهانی‌شدن را می‌توان از دو نظرگاه مشاهده و تبیین کرد. نظرگاه اول این است که یک اراده امپریالیستی وجود دارد که می‌خواهد خود و قدرتش را جهانی کند. اما حتی اگر بپذیریم که این اراده وجود داشته باشد...

لزوم تدوین سند ملی دیپلماسی محیط‌زیست...

مریم اسماعیلی‌فرد، پژوهشگر میهمان در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه است. او دکترای علوم سیاسی دارد و حوزه مطالعاتی‌اش سیاست‌گذاری عمومی و مسائل خاورمیانه است. اسماعیلی‌فرد همچنین عضو شورای بررس...

دانشگاه‌های کافکایی ما

هر آینه شاهدیم که همچنان دستفروش‌ها در کنار کتابفروشی‌ها از فروش مقاله علمی -پژوهشی(!)، پایان نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و… سخن می‌رانند. بی‌معنایی این مساله اینجا رخ نمون می‌شود که اص...

سایه ابن‌عربی بر فیلم “گاو”؛ درگفتگو با داریوش مهرجویی...

«گاو»، ساخته داریوش مهرجویی بعد از ۴۵سال، نوروز ٩۴ در سینماهای گروه« هنروتجربه» به نمایش درمی‌آید؛ فیلمی مهم و تاریخ‌ساز که در تداوم فعالیت سینمای بعد از انقلاب موثر بوده. اخیرا ژان میشل فرودون، سردب...

کتاب “شانه بر موی سپید” رونمایی شد...

کتاب شانه بر موی سپید به نویسندگی و تدوین کنندگی پژمان موسوی از روزنامه نگاران پرتلاش عرصه فرهنگ و هنر, که با همیاری روزنامه شرق توانسته گزارشها-گفتگوها و یادداشتهای خود را درباره پژوهشگران  پیشکسوت ...

درباب نمایشنامه “آخرین نوار کراپ” اثر ساموئل بکت...

یادآوری گذشته می‌تواند آدمی را در بیشتر مواقع به رنجشی طاقت فرسا دچار سازد. گذشته‌ زندگی انجام شده‌ و دور از دسترس ما ست که نمی‌توان کیفیات آن را تغییر داد. این یادآوری‌ها چه از گذشته‌ای دلنشین و چه ...