ایرانیان، درازسالیانی است که سیر و سلوکی استبدادی دارند و طریقت استبداد می پیمایند. این مردمان، در سیکلی ناکام هر بار به تعظیم وکرنشی تازه از استبداد، قامت خم میکنند. استبدادجوییِ ایرانیان، از استبدا...
بدیو، آلن (۱۳۸۸) اخلاق؛ رساله ای در ادراک شر، ترجمه باوند نهپور، تهران: چشمه. روزمره گی دروغ: مطالعات فرهنگیِ در باب زندگی روزمره یک ـ اخلاق و بسترهای مرتبط با آن، به مقولات انتزاعی و مفهومی به زع...
مطلبی که می خوانید را درواقع می توان گفت دو کلیدواژه دارد؛ یکی سرطان و دیگری دکتر یوسف اباذری (که هرگز قرابتی میان این دو نام مباد ) اول – سرطان؛ یکی از چند بیماری صعب العلاجی است که دست کم در ...
دویست و پنجاه سال تکاپو از آغاز اولین موج جنبش اجتماعی زنان که با شعار «تساوی و برابری زن و مرد در همه شئون اجتماعی» و طرح آن در اعلامیه حقوق بشر فرانسه در سال ١٧٨٩به تصویب رسید، بیش از ٢۵٠ سال می...
یک. در اوایل دهه ی ۷۰ شمسی؛ بحث جامعه ی مدنی در ایران با انتشار مجله ی گفت و گو و اختصاص دادن بیشترین مطالب آن به این بحث باعث گردید که موضوع جامعه ی مدنی در بین سیاسیون بالا گیرد و این مساله منجر به...
مقدمه جوک یک پدیده ی اجتماعی است. فضاهای مختلف اجتماعی را هدف گذاری می کند، در جامعه تولید می شود، توسط افراد جامعه منتقل می شود و کارکردهای اجتماعی متعددی به خود می گیرد. اگر جوک ها را به عنوان ساخت...
«به چرک مینشیند/ خَنده/ به نوارِ زخمبندیاش اَر/ ببندی./ رهایاش کُن/ رهایاش کن/ اگرچند/ قیلولهی دیو/ آشفته میشود.» (احمد شاملو ـ مجموعه ابراهیم در آتش) توده و نشانههای موجود در بستر این مفهوم ...
یک- هویت مجموعه خصایل فردی و خصوصیات رفتاری است که از روی آن، فرد به عنوان عضو یک گروه اجتماعی شناخته می شود و از دیگران متمایز می گردد. هویت اجتماعی در خلا وتنهایی شکل نمی گیرد بلکه از تعلق فرد به ج...
روشنفکر، تنهاست و تنهایی، سرنوشت روشنفکر است. روشنفکر، منتقد مدرن است و به واسطهی نقد مدام و بی هراس از قدرت و مبارزه با فساد در انزوا به سر میبرد. تنهایی و انزوایی روشنفکر، نه تنها از جانب قدرت رس...