خیام و رهایی

ایرانیان، درازسالیانی است که سیر و سلوکی استبدادی دارند و طریقت استبداد می پیمایند. این مردمان، در سیکلی ناکام هر بار به تعظیم وکرنشی تازه از استبداد، قامت خم میکنند. استبدادجوییِ ایرانیان، از استبدا...

اخلاق؛ رساله ای در ادراک شر

بدیو، آلن (۱۳۸۸) اخلاق؛ رساله ای در ادراک شر، ترجمه باوند نهپور، تهران: چشمه. روزمره گی دروغ: مطالعات فرهنگیِ در باب زندگی روزمره‌ یک ـ اخلاق‌ و بستر‌های مرتبط با آن، به مقولات انتزاعی و مفهومی به زع...

جنبش‌های زنان و دموکراتیزه شدن تبعیض‌های جنسیتی (توکلی)...

دویست و پنجاه ‌سال تکاپو از آغاز اولین موج جنبش اجتماعی زنان که با شعار «تساوی و برابری زن و مرد در همه شئون اجتماعی» و طرح آن در اعلامیه حقوق بشر فرانسه در ‌سال ١٧٨٩به تصویب رسید، بیش از ٢۵٠ ‌سال می...

مقدمه ای بر جامعه شناسی جوک

مقدمه جوک یک پدیده ی اجتماعی است. فضاهای مختلف اجتماعی را هدف گذاری می کند، در جامعه تولید می شود، توسط افراد جامعه منتقل می شود و کارکردهای اجتماعی متعددی به خود می گیرد. اگر جوک ها را به عنوان ساخت...

کارناوالی از فکاهی و خنده

«به چرک می‌نشیند/ خَنده/ به نوارِ زخم‌بندی‌اش اَر/ ببندی./ رهای‌اش کُن/ رهای‌اش کن/ اگرچند/ قیلوله‌ی دیو/ آشفته می‌شود.» (احمد شاملو ـ مجموعه ابراهیم در آتش) توده و نشانه‌های موجود در بستر این مفهوم ...

هویت؛ مساله ای چندساحتی در دنیای مدرن

یک- هویت مجموعه خصایل فردی و خصوصیات رفتاری است که از روی آن، فرد به عنوان عضو یک گروه اجتماعی شناخته می شود و از دیگران متمایز می گردد. هویت اجتماعی در خلا وتنهایی شکل نمی گیرد بلکه از تعلق فرد به ج...

تنهایی روشنفکر؛ یادداشتی از حمید موذنی...

روشنفکر، تنهاست و تنهایی، سرنوشت روشنفکر است. روشنفکر، منتقد مدرن است و به واسطه‌ی نقد مدام و بی هراس از قدرت و مبارزه با فساد در انزوا به سر می‌برد. تنهایی و انزوایی روشنفکر، نه تنها از جانب قدرت رس...