فقدان عاقبت اندیشی در جامعه ایرانی

دکتر مصطفا مهرآیین (روزنامه شهروند) در مورد خلقیات انسان ایرانی هم می‌شود از منظر روانشناسی بحث کرد و هم جامعه‌شناسی. از دیدگاه جامعه‌شناسانه انسان ایرانی چرا عاقبت‌اندیش نیست و برای زندگی‌اش برنامه ...

موسیقی به مثابه زبان بینافرهنگی

یک. سال ها پیش در روزهایی که تنازع و جنگ بینافرهنگی خودش را در ایده ی “برخورد تمدنها” معرفی می کرد، صدایی و نوایی از تمدن “ایرانی- اسلامی- مدرن” ایران برخاست و خود را در واژگا...

اسطوره سازی به مثابه جبران مافات

صفر: اشاره  اسماعیل حسام مقدم: این یادداشت نیز با همه پرسش های همیشگی ِ واسازننده آغاز می شود: واقعا چرا این همه نوعی خاص از تاریخیت را تکرار می کنیم؟ آیا هیچ هویت یا جنسیت یاگروه یا قوم متفاوت دیگری...

تجربه یک فیلم

علی دارایی: ماجرا از آنجا آغاز شد که زنی بر اثر بیهوشی مادرش که بعدها فوت شد دچاربیماری اسکیزوفرنی شده بود(چون گمان می برد که تنها یار او در منزل فوت شده است) خواهر بزرگ او سالها بود که تشکیل خانواده...

سی ویژگی انسان مدنی

دکتر محمود سریع القلم دکتر سریع القلم سی ویژگی یک انسان مدنی را به شرح زیر برشمرده است: یک شهروند مدنی کسی است که؛ ۱ ـ به شهروندان عادی بیشتر احترام بگذارد تا کسانی که پست و مقام دارند؛ ۲ ـ بتواند سی...

ساحت بینش حافظ

دکتر داریوش شایگان (مجله بخارا) ترجمه محمدمنصور هاشمی خواجه شمس ‏الدین محمد حافظ شیرازى، شاعر ایرانى قرن هشتم، از بزرگترین عارفان و شاعران غنایى همه اعصار است. در سنت ایران او را «لسان‏ الغیب» (زبان ...