انسان و ارابه­ ماشین

«تمدن ابزار وار مکانیکی، به آخرین حد توحش رسیده.» این سخن آلبر­کامو در توصیف وضعیت انسانِ عصر ماشین است؛ درست زمانی که ساینتیسم در اوج خودشیفتگی در حال تاخت­و­تاز بود. و این آغاز شکل­گیری نحله ادبیات...

فضا به مثابه کالا

دکتر ناصر فکوهی (انسانشناسی و فرهنگ) در سال های پس از جنگ جهانی دوم، یکی از نخستین اقداماتی که دولت های اروپایی بیرون آمده از جنگ کردند، سرو سامان دادن به مسئله مسکن و زمین های شهری بود. مسئله اساسی ...

پرونده هامون(۴): در انتظار گودو

 پرونده ویژه هامون در باب نمایشنامه در انتظار گودو؛ نوشته ساموئل بکت فهرست: ۱- “ما کُلِّ بَشریت ایم”/ اشارتی به نمایشنامه “در انتظار گودو” در جامعه مدنی/ اسماعیل حسام مقدم(دبیر پرونده) ۲- انسان و ارا...

موسیقی به مثابه زبان بینافرهنگی

یک. سال ها پیش در روزهایی که تنازع و جنگ بینافرهنگی خودش را در ایده ی “برخورد تمدنها” معرفی می کرد، صدایی و نوایی از تمدن “ایرانی- اسلامی- مدرن” ایران برخاست و خود را در واژگا...

استاد محمدرضا لطفی درگذشت

به گزارش خبرگزاری هامون، او که سال ۱۳۲۵ در گرگان به دنیا آمده بود، استاد نوازندگی تار و سه تار و آهنگسازی صاحب سبک در حوزه موسیقی ایران بود. لطفی تحصیلات موسیقی را در هنرستان موسیقی ایران نزد استادان...

فقدان اخلاق مصیبت آفرین است

سید محمد خاتمی (خبرگزاری ایرنا) به گزارش ایرنا از دفتر حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی،رییس جمهوری پیشین کشورمان در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت آیت الله دکتر صادقی در دانشکده حقوق دانشگاه شهید...

تجربه یک فیلم

علی دارایی: ماجرا از آنجا آغاز شد که زنی بر اثر بیهوشی مادرش که بعدها فوت شد دچاربیماری اسکیزوفرنی شده بود(چون گمان می برد که تنها یار او در منزل فوت شده است) خواهر بزرگ او سالها بود که تشکیل خانواده...

ساحت بینش حافظ

دکتر داریوش شایگان (مجله بخارا) ترجمه محمدمنصور هاشمی خواجه شمس ‏الدین محمد حافظ شیرازى، شاعر ایرانى قرن هشتم، از بزرگترین عارفان و شاعران غنایى همه اعصار است. در سنت ایران او را «لسان‏ الغیب» (زبان ...

رولان بارت، اسطوره و مطالعات فرهنگى

دکتر یوسفعلی اباذرى (ارغنون) رولان بارت از سال ۱۹۵۴ تا سال ۱۹۵۶ مقالات ماهانه کوتاهى در Les Lettres Nouvelles به چاپ رساند.این مقالات ابعاد متفاوت زندگى روزمره و فرهنگ مردمى را مورد توجه قرار داده بو...

دلالت‌مند کردن زمان و مکان در داستان

دکترحسین پاینده (سایت درنگ) داستان صناعتمند همیشه بیش از یک لایه دارد. در لایه‌ی سطحی یا پیدا، داستان روایتی علاقه‌برانگیز و خواندنی درباره‌ی شخصیت معیّنی است که در رویداد یا رویدادهای خاصی نقش دارد....