سایه ابن‌عربی بر فیلم “گاو”؛ درگفتگو با داریوش مهرجویی...

«گاو»، ساخته داریوش مهرجویی بعد از ۴۵سال، نوروز ٩۴ در سینماهای گروه« هنروتجربه» به نمایش درمی‌آید؛ فیلمی مهم و تاریخ‌ساز که در تداوم فعالیت سینمای بعد از انقلاب موثر بوده. اخیرا ژان میشل فرودون، سردب...

در رثای مورخ مردمی؛ یادبودی برای محمدابراهیم باستانی پاریزی...

نوروز سال ١٣٩٣ یک خبر تلخ را نه فقط برای اهالی مطبوعات یا علاقه‌مندان و دانشجویان و اساتید تاریخ که برای عموم ایرانیان دربرداشت: محمد ابراهیم باستانی پاریزی (زاده ۳ دی ۱۳۰۴ در پاریز – درگذشته ۵...

درباب نمایشنامه “آخرین نوار کراپ” اثر ساموئل بکت...

یادآوری گذشته می‌تواند آدمی را در بیشتر مواقع به رنجشی طاقت فرسا دچار سازد. گذشته‌ زندگی انجام شده‌ و دور از دسترس ما ست که نمی‌توان کیفیات آن را تغییر داد. این یادآوری‌ها چه از گذشته‌ای دلنشین و چه ...

نی انبان؛ زبان فرهنگی موسیقی در جنوب

محسن شریفیان نوازنده ى سرشناس بوشهری، به مناسبت روز جهانى نى انبان براى اولین بار اقدام به انتشار عکسى نموده است که در آن، تعداد چشمگیرى از نوازندگان نى انبان به چشم مى خورد. این اقدام وی می تواند وا...

«رافائل» آمد و چسبید به ما

فرانک آرتا «مرثیه یک انقلابی رمانتیک برای جذابیت آشکار بورژوازی». این عنوان غریب، نام فیلمی از بهمن کیارستمی است که اخیرا با همکاری داریوش غریب‌زاده ساخته شد و در گالری «زیرزمین دستان» به نمایش درآمد...

ما روی قبر به دنیا آمده ایم (گفتگویی درباب ساموئل بکت)...

گفت‌وگوی «کالین وینت» با «برایان اِوِنسن» درباره «ساموئل بکت» و «سه‌گانه‌اش» «برایان اونسن» (متولد ١٩۶۶، آمریکا) یکی از برجسته‌ترین و شاخص‌ترین نویسندگان حال حاضر آمریکا است که تاکنون بارها برنده جای...

جهان شعری آتشی و ویژگی های آن

درآمد ای نخلهای سوخته در ریگ زاران حسرت می ندوزید از دشنام هر باد زیرا اگر در شعر حافظ گل نکردید شعر من – این ویرانه – پرچین شما باد [اگر بتوانیم آنچه را هایدگر درباره ی شاعران می گوید در چند کلمه بگ...

بررسی موانع اجتماعی – فرهنگی موثر در گرایش زنان به موسیقی ملی ای...

خوشه بیابانی بررسی موانع اجتماعی – فرهنگی موثر در گرایش زنان به موسیقی ملی ایران اشاره: این نوشتار بر آن است تا با طرح دو فرضیه ی کلی و جزیی زیر نقش و حضور زنان در عرصه ی موسیقی در ایران، که تا...

قدمت بی معنایی؛ درباب هارولد پینتر و نمایشنامه هایش...

هارولد پینتر و خشونت سردِ نئولیبرالیسم، به بهانه انتشار نمایشنامه «درد خفیف» قدمتِ بی‌معنایی علی شروقی نمایشنامه‌های هارولد پینتر از همان اولین جمله خواننده را به‌نوعی اضطراب دچار می‌کنند؛ اضطراب فرو...