گفتوگوی با دکتر علی پایا (ماهنامه گفتمان الگو) ۱. رابطه آیندهاندیشی و مدل توسعه چیست؟ آیندهنگری چگونه میتواند به دریافتی واقعی و دقیق از الگوی پیشرفت کمک کند؟ آینده اندیشی، چنان که در مکتوباتی که...
اسماعیل حسام مقدم: در نخستین برخورد با مفهوم کودکان کار خیابانی با سه مفهوم کلیدی برخورد می کنیم؛ مساله سنی دوران کودکی و نابالغی، مساله فضای غیرخانگی خیابان و مساله کار و معیشت. هر سه مفهوم چنان عمی...
دکتر مصطفا مهرآیین (روزنامه شهروند) در مورد خلقیات انسان ایرانی هم میشود از منظر روانشناسی بحث کرد و هم جامعهشناسی. از دیدگاه جامعهشناسانه انسان ایرانی چرا عاقبتاندیش نیست و برای زندگیاش برنامه ...
آموزش و پرورش به عنوان اساس و پایه تعلیم و تربیت مطرح است، از این رو هرگونه تصمیم گیری که در وضعیت تعلیم و تربیت موثر باشد بایستی نگاه ویژه ای به آموزش و پرورش داشته باشد. بنابراین با توجه به وقوع پد...
بدون شک داشتن مدارس پویا مستلزم مدیریت توان مند و همه جانبه گر می باشد که بتواند با اشراف بر آموزش، اخلاق و سیستم اداری بسته به موقعیت زمانی، تصمیم گیری نماید و از چالش های پیش رو عبور کند. این مدیر ...
بزرگترین حقی که خدای پاک از هر کاستی از آن حقوق واجب کرده، حق سرپرست بر عهده شهروند و حق شهروند بر عهده سرپرست است؛ وظیفه بایسته ای است که خدای سبحان به سود هر یک از آن دو بر عهده دیگری واجب کرده است...
صفر: اشاره اسماعیل حسام مقدم: این یادداشت نیز با همه پرسش های همیشگی ِ واسازننده آغاز می شود: واقعا چرا این همه نوعی خاص از تاریخیت را تکرار می کنیم؟ آیا هیچ هویت یا جنسیت یاگروه یا قوم متفاوت دیگری...
دکتر محمود سریع القلم دکتر سریع القلم سی ویژگی یک انسان مدنی را به شرح زیر برشمرده است: یک شهروند مدنی کسی است که؛ ۱ ـ به شهروندان عادی بیشتر احترام بگذارد تا کسانی که پست و مقام دارند؛ ۲ ـ بتواند سی...
دکتر یوسفعلی اباذرى (ارغنون) رولان بارت از سال ۱۹۵۴ تا سال ۱۹۵۶ مقالات ماهانه کوتاهى در Les Lettres Nouvelles به چاپ رساند.این مقالات ابعاد متفاوت زندگى روزمره و فرهنگ مردمى را مورد توجه قرار داده بو...
گفتگو با دکتر نعمت اله فاضلی (سایت فرهنگ امروز) فرایند یادگیری، فرایند شکوفایی «عاملیت»ها است. برای اینکه بتوان تعریفی از مفهوم «عاملیت در نظام آموزشی» ارائه داد، عاملیتی مؤثر و نه مخرب، عاملیتی مشا...