نام های تجاری و هویت ملی

 بیلبوردهای  تبلیغاتی  با نام های آشنا همه جا هستند . سونی ؛ کانن؛ کوکاکولا ؛ توشیبا  ؛  پارس ؛ تویوتا , سامسونگ و…. دهها نام تجاری دیگر که هر روز  از رسانه ها  می بینیم یا در خانه هایمان از ان...

جنبش‌های زنان و دموکراتیزه شدن تبعیض‌های جنسیتی (توکلی)...

دویست و پنجاه ‌سال تکاپو از آغاز اولین موج جنبش اجتماعی زنان که با شعار «تساوی و برابری زن و مرد در همه شئون اجتماعی» و طرح آن در اعلامیه حقوق بشر فرانسه در ‌سال ١٧٨٩به تصویب رسید، بیش از ٢۵٠ ‌سال می...

مقدمه ای بر جامعه شناسی جوک

مقدمه جوک یک پدیده ی اجتماعی است. فضاهای مختلف اجتماعی را هدف گذاری می کند، در جامعه تولید می شود، توسط افراد جامعه منتقل می شود و کارکردهای اجتماعی متعددی به خود می گیرد. اگر جوک ها را به عنوان ساخت...

هویت؛ مساله ای چندساحتی در دنیای مدرن

یک- هویت مجموعه خصایل فردی و خصوصیات رفتاری است که از روی آن، فرد به عنوان عضو یک گروه اجتماعی شناخته می شود و از دیگران متمایز می گردد. هویت اجتماعی در خلا وتنهایی شکل نمی گیرد بلکه از تعلق فرد به ج...

تنهایی روشنفکر؛ یادداشتی از حمید موذنی...

روشنفکر، تنهاست و تنهایی، سرنوشت روشنفکر است. روشنفکر، منتقد مدرن است و به واسطه‌ی نقد مدام و بی هراس از قدرت و مبارزه با فساد در انزوا به سر می‌برد. تنهایی و انزوایی روشنفکر، نه تنها از جانب قدرت رس...

جامعه‌شناسی و دشمنان اش

گزارش« اعتماد» ازسخنان تند یوسف اباذری در همایشی با حضور سارا شریعتی و حمیدرضا جلایی‌پور به جلال آل احمد و شریعتی بازگردیم سخنرانی یوسف اباذری در همایش هشت دهه علوم اجتماعی ایران جامعه‌شناسی و دشمنان...