(درنگی بر حضور شهروند در جامعه ی مدنی) رضا شبانکاره “هامون: چیست؟ چرایی و ضرورت ِ حضور هامون در مطبوعات. در فرهنگ سخن، “هامون”، زمین ِ هموار و بدون ِ پستی و بلندی، صحرای بی آب و علف...
رضا شبانکاره «…شهروند کسی است که منافع خود را همبسته با منافع و مصالح شهر می داند، پس روزنامه می خواند، اخبار گوش می کند، به جهان فراتر از خانه ی خود التفات جدی دارد، مطالعه می کند، بحث می کند،...
اسماعیل حسام مقدم «خود فرد از خودش پنهان می ماند.»(فریدریش نیچه) هر فرهنگی در ارتباط با دیگری ست که می تواند به ظرفیت ها و توانایی های خود پی ببرد. و در سطحی فرد گرایانه تر به زعم باختین، فقط از طریق...
ناصر فکوهی واژه پاتوق ( که نگارش دقیق آن پاتوغ است) ریشه در فرهنگ مردمی دینی، محلی و شهری ایران دارد و به محل تجمع طرفداران یک گروه کنشی – فکری در اطراف «علم» یا «بیرق» ی خاص اطلاق می شده است ک...
نی نا غریب زاده آیا ما می توانیم با ادبیات کودکان همانند ادبیات بزرگسالان برخورد کنیم یا نه، اختلاف نظرهای فراوانی وجود می دارد. می توانیم نظرات ربکا لوکنز را که معتقد است: «ادبیات برای کودکان با ادب...
حمید زارعی تربیت اجتماعی کودک یعنی تحلیل وضعیت او دردوره های متفاوت سنی و مشاهده تطبیقی شرایط رشدی وی. در این اعتبار سه دوره جالب رشدی اجتماعی برای او منظور می شود.این دوره ها صرف نظر از تقسیم بندی ...
اسماعیل حسام مقدم: مطالعات فرهنگی درباب زیستن پس ازفاجعه مدرنیته پیوند ناگسستنی با فاجعه دارد. همواره استعاره ها و سمبل های دنیای مدرن نسبتی با فاجعه می یابند و هر رخدادی در دل خود فاجعه ای را شکل می...
قاسم تنگسیرنژاد … و اما تصمیم چاقو تعریف سیب بود «فراز بهزادی» [یک] . «بنیان» هر چیزی بی شک مهم ترین و اساسی ترین رکن آن است. این «چیز» می تواند یک ساختمان باشد یا یک جامعه. همان طور که وقوع سی...
مصطفی مهرآیین: میدان مطالعه زلزله در ایران و توان آن در کنترل فاجعه زلزله یک. تدا اسکاچپول، جامعهشناس برجسته آمریکایی، در نظریه خود درخصوص وقوع انقلابها معتقد بود، «انقلابها اتفاق میافتند، به وجو...