فرهنگ مدارا؛ تمرین مدارا (محمد مختاری)

فرهنگ مدارا محمد مختاری نزدیک به صد و پنجاه سال است که جامعه‌ی ما، از یک سو درگیر با سنت و نو مانده است، و از سوی دیگر، به تقابل فرهنگ‌های خودی و غیر خودی گرفتار است؛ و دوران ِ بحرانی ِ گذار ِ خود را...

جرمشان این است که اسرار هویدا کردند

بامدادان دو تن فراش برای بردن ملک المتکلمین و میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل آمدند به گردن هر یکی زنجیر دستی { شکاری } زده گفتند برخیزید بیایید. گویا هر دو دانستند که برای کشتن میبرندشان ملک دم در با ...

چرا باید پارادایم داشت؟ (مصطفا ملکیان)

مصطفی ملکیان؛ چرا باید پارادایم داشت؟ مصطفی ملکیان آیا می‌توان روزی به جایی رفت و از آنجا به کل عالم طبیعت نگاه کرد و دید واقعاً کل عالم طبیعت چگونه است؟ نمی‌توانیم، زیرا هرجا برویم داخل عالم طبیعت ه...

انسان‎شناسی تاریخی جان لاک (ویلیام جی باتز)...

به مناسبت سیصدودهمین سال‌مرگ جان لاک؛ انسان‎شناسی تاریخی جان لاک لاک برخلاف هابز که روش تحلیلی‌اش جامعه را به ساده‌ترین عناصر آن یعنی افراد اتمیزه تجزیه می‌کرد، لاک انسان را اساساً دست‌کم نیمه‌اجتماع...

جرج هربرت مید؛متفکری که وقتی نمیتوانست بنویسد،میگریست!...

هربرت مید بسیاری از متفکران بیشتر به عواملی توجه دارند که موجب رفتار انسانی می­‌شوند، اما مید با نگرشی متفاوت، بیشتر سعی دارد آن فراگرد تعیین‌کننده­‌ای را در نظر گیرد که کنش‌گر انسانی به‌وسیله‌ی آن ب...

فراتر از تجدد: زندگی در وضع نقد و سرپیچی دایمی (مصطفا مهرآیین)...

مصطفی مهرآیین جامعه شناس ۱) بنا به رویکرد ساختارگرا در تحلیل فرهنگ، مهم ترین مسأله در زندگی اجتماعی انسان مسأله است. این که ما چگونه و مبتنی بر چه الگوها، اصول و قواعدی باید با خود، جامعه، دیگران و ط...

آنومی افراط گرایی (منوچهر آشتیانی)

منوچهر آشتیانی جامعه شناس مقوله ای چون افراطی گرایی، در نگاه نخست، امری است بسیار پیچیده و دارای ابعاد گسترده. امری که نمی توان بدون در نظر گرفتن تأثیر بخش های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… به آن پ...