فرهنگ مدارا محمد مختاری نزدیک به صد و پنجاه سال است که جامعهی ما، از یک سو درگیر با سنت و نو مانده است، و از سوی دیگر، به تقابل فرهنگهای خودی و غیر خودی گرفتار است؛ و دوران ِ بحرانی ِ گذار ِ خود را...
اشاره: انجمن هامون ایران در جهت تبیین کار تاریخ نگاری چه به صورت روایتگری و چه به صورت ترجمه، قصد آن داشت تا بین مفاهیمی مانند تاریخ، روایت، جامعه، فلسفه و… پیوندی برقرار نمایند تا از اهمیت کار...
منوچهر آشتیانی جامعه شناس مقوله ای چون افراطی گرایی، در نگاه نخست، امری است بسیار پیچیده و دارای ابعاد گسترده. امری که نمی توان بدون در نظر گرفتن تأثیر بخش های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… به آن پ...
خسرو ناقد در دوران معاصر و نیز در روزگاران پیش، اغلب جهانگردان و سیاحان اروپایی که به ایران سفر میکردند، اگر زمان توقف ایشان با ایام عزاداری ماه محرم مصادف میگردید، چنان تحت تأثیر مراسم سوگواری شی...
یک. واژه ها در زندگی اجتماعی شکل گرفته اند تا واقعیت های موجود را بازتاب دهند. اندازه جهان هر شخصی یا قومی یا ملتی به اندازه واژه هایی هست که برای توصیف جهان توانسته اند بیافربنند. من در عجبم که این ...
ناصر فکوهی؛ علم و فرهنگ در جهان کافکایی شده کافکا علمی که ما از آن سخن میگوییم، نه یک علم جهانشمول و شکلگرفته در عقلانیتی خودساخته است که در رابطهای دکارتی ساخته شده باشد و به هیچ رو قابل اعتراض ...
گفتگو با ناصر فکوهی: «زنانه شدن جهان»، بدیلی در برابر خشونت ایدئولوژیک فرهنگی – اقتصادی در نظم اجتماعی ۱– رشد زنان چگونه سبب رشد جامعه می شود؟ در این پرسش ابتدا باید ببی...
روزنامه شرق کد خبر: ۴۶۱۶۷ تاریخ خبر: ۱۳۹۳ یکشنبه ۲۷ مهر داریوش شایگان در گفتوگو با «شرق» بررسی کرد پدیدارشناسی آگاهی ایرانی سهند ستاری عنوان آخرین کتاب داریوش شایگان به زبان فارسی است که درباره خصل...
واژه ی منحوس فقر و برابر نهاده های آن؛ یعنی، ناداری ، بی چیزی، تهیدستی، تنگدستی که در تقابل با لفظ غنا و معادل ها و مفاهیم کم و بیش هم خانواده با آن؛ یعنی، دارایی، پردستی و گشاده دستی کارکرد می یابد،...
مبارزه با فقر جهانی از طریق شناخت و برطرفسازی ریشههای ساختاری فقر در جوامع، هدف از نامگذاری روز جهانی مبارزه با فقر در ۱۷ اکتبر است که در سال ۱۹۹۲ تعیین شد. در ۱۷ اکتبر سال ۱۹۸۷، گروهی متشکل از ۱۰۰...