بررسی “نشتی” های جامعه مدنی در ایران...

گزارشی از ششمین عصرانه ی فرهنگی هامون ششمین عصرانه فرهنگی هامون، سه شنبه؛بیست و دوم مرداد ماه در دفتر هفته نامه اتحادجنوب برگزار شد. این هفته پس از چندین هفته که بیشتر مسائل ادبی مطرح بود، به مسئله ی...

زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند؟

حمید مؤذنی تاملاتی فرهنگی بر سقوط طبقه‌ی متوسط شهری در بوشهر الف.گرچه جامعه‌شناسان و فرهنگ شناسان مدرنیته تعاریف متعددی در خصوص طبقه‌ی متوسط ارائه داده‌اند، اما اکثر آن‌ها توافق دارند که طبقه‌ی متوسط...

تعزیه به مثابه ی تئاتر- اپرا

احمد حسام مقدم گزارشی از چهارمین “عصرانه فرهنگی هامون” نشست عصرانه فرهنگی هامون به چهارمین ایستگاه خود رسید. این نشست مصادف با روزی تاریخی و مذهبی (۲۱ماه رمضان؛ روز شهادت حضرت علی) شده بو...

یک کودک، یک دانش آموز

بخشی از سخنرانی ملاله یوسف زی؛ دختر دانش آموز پاکستانی در سازمان ملل متحد « دوستان عزیز، نهم اکتبر سال ۲۰۱۲، افراد طالبان طرف چپ پیشانی من را هدف گرفتند. آن‌ها به دوستانم هم شلیک کردند. آن‌ها فکر می‌...

شهری که دوستدار کودک نیست!

گزارشی تحلیلی – انتقادی هامون در باب جایگاه و مفهوم واژه ی کودک در حوزه ی عمومی استان بوشهر رضا شبانکاره اشاره: وقتی از حوزه ی عمومی حرف می زنیم، عمومن همه ی اقشار جامعه همچون کودکان، نوجوانان، جوانا...

سینما پارادیزو

توضیح پرونده ی سینمایی “هامون” پرونده ای در باب فیلم های سینمایی محبوب از دید فعالان هنری و جامعه مدنی استان بوشهر “سینما؛ امتداد بینایی و چشم انسان مدرن است.” (تاریخ سینمای ب...

درجستجوی ِ مهر

درنگی بر فیلم ِ خانه دوست کجاست؟ علی آتشی* «خانه دوست کجاست؟» اثر عباس کیارستمی، روایتی استعاره  یی از سفر عارفانه ی یک انسان در مراحل و منازل جهان درون است. این تفسیر، در پرتوی شعر سهراب  سپهری و رم...

در این شهر، فقط زخم هست که نفس می کشد!

یادداشتی بر فیلم “دشت گریان” اثر  تئو آنجلوپولوس اسماعیل حسام مقدم* النی به همراه گروهی از مهاجران تسالونیکی، پس ­از انقلاب ­اکتبر ۱۹۱۷ شوروی به یونان کوچ می کند، او تنها مهاجری هست که بی...

قطار هم تنها یک اسباب بازی است

یادداشتی بر فیلم«آنا کارنینا» فریبا حاج دایی فیلم «آنا کارنینا» محصول ۲۰۱۲، را که دیدم به خودم گفتم که این بهترین اقتباس سینمایی است که تا به حال از این رمان مشهور تولستوی شده است. دلیل عمده ی این اظ...