جبار رحمانی

کرونا و الهیات امروزی و مساله آینده ما؛ مقاله ای از جبار رحمانی...

  بیماری‌های عمومی، بهداشت عمومی، سلامت عمومی و. . . ، مفاهیمی هستند که در زندگی انسان مدرن اهمیت بسیاری یافته‌اند. شاید این مفاهیم در نگاه اول، صرفاً اموری معطوف به سلامت بدنی و بیولوژیک افراد یا گر...

فاجعه بزرگتر اینکه جهان پس از کرونا بهبود نیابد؛ گفتگو با پروفسور جی گ...

استاد فلسفه بودایی و شرقی در دانشگاه هاروارد: کرونا خیری بود که ماهیت شرورانه جهان را برملا کرد/ این مصیبت همگانی اعلام قطعی پایان خودبنیادی بشر است فاجعه بزرگتر این است که جهان پس از کرونا بهبود نیا...
corona

کرونا؛ به آزمون گذاشته شدن ایمان به خدایِ خیرخواه و قادر؛ مقاله از عبا...

چگونه می توان هم شاهد مرگ هزاران انسان، شاهد رنج بازماندگان ایشان و شاهد ترس و واهمه اطرافیان بود و هم همچنان به خدای خیرخواه و توانای مطلق مومن ماند؟ می خواهم بگویم هیچ پاسخ گزاره بنیانی که کلیت و ق...

مصیبت در مرگ الهیات؛ مقاله ای از فاطمه صادقی درباب کرونا...

  مقاومت حوزه‌ی علمیه‌ی قم، مراجع رسمی و حکومت در برابر خواست عمومیِ قرنطینه‌ی شهر قم و دیگر «اماکن مقدس» برای جلوگیری از انتشار ویروس و بیماری، پرسش قدیمی در مورد سازگاری میان عقل و دین را بار دیگر ...

یورگن هابرماس: ویروس کرونا آگاهی انسان را نسبت به نادانی خود افزود...

پرسش اصلی از نظر هابرماس چنین است: آیا ما حاضریم که به خاطر رونق مادّی و اجتناب از فجایع اجتماعی ناشی از بحران اقتصادی، شمار مرگ و میر بیشتری را بپذیریم؟ پرسش اصلی از نظر هابرماس چنین است: آیا ما حاض...

ایدئولوژی و فضا؛ متن سخنرانی ناصر فکوهی در دانشگاه تربیت مدرس...

مقدمهدر تاریخ علوم اجتماعی و انساین، واژه «ایدئولوژی» را نباید لزوما از ریشه شناسی یوناین آن یعنی از «ایده» به معنی اندیشه و یا «آرمان» و «مثال» (در معنای افلاطونی آن) در نظر گرفت، بلکه باید به تاریخ...