اشاره: شنیده ها همه حاکی از این بود که حسین آبادی؛ شهردار برازجان قصد استعفا دارد. اگر گوش هایت را می گرفتی و چشم می گرداندی، مجسمه های کودکانی را می دیدی که بادباک بازهایی هستند که شادی می کنند و یا کودک دوچرخه سواری که به افق و آینده خود چشم دوخته… از فواره ها، آب نماها، گلدانهای گل و … همه را می دیدی اما گوش تو هم پر از شایعه ای کوتاه و قاطع بود. حالا ما چند نفر بودیم که قصد داشتیم شهردارمان را به گفت وگویی بکشانیم و او را درباره ادعای “قانون مندی” و “عدالت محوری” در برنامه های بلندمدتش برای مدیریت شهر به پرسش بگیریم و البته او را در مقابل برخی بی قانونی ها و ناعدالتی ها در شهر نیز بگذاریم هرچند نمی توانستیم فراموش کنیم که حتمن در واپسین پرسش از او درباره شایعه رفتن اش نیز بپرسیم. شهردار هرچند که در پرسش درباره حقوق اقلیت های شهری (یعنی سالمندان، معلولین، حاشیه نشینها، مهاجرین، زنان، کودکان و…) یادش رفت از سالمندان و مهاجرین و زنان و نقش شان در شهر پویا و پایدار حرفی به میان آورد. اما آنچه که مشهود بود؛ امیدی بود که در حرف های شهردار طنین انداز می شد وقتی که درباره کودکان حرف می زد، امیدی که به تداوم طرحهای اش داشت تا در بلندمدت، تربیت کودکان و بلوغ مدنی اشان باعث بلوغ شهر نیز بشود. از همه طرح های عمرانی گرفته تا شهرالکترونیک و رابطه با شورای سوم گفته شد و همان پرسش همه را قلقلک می داد که از او بپرسیم. درنهایت پرسیدیم و پاسخش سکوت و لبخند بود. همین!این گفت وگو حاصل همکاری اعضای شورای نویسندگان هامون و هیئت تحریریه اتحادجنوب می باشد که در نهایت آنچه از گفت وگوی مهدیه امیری، فخرالدین عرب زاده و فریده فهیمی با کریم حسین آبادی؛ شهردار برازجان برجای ماند را می توانید در این جا بخوانید.
هامون/اتحادجنوب: شما در ابتدای ورودتان به شهرداری در گفت و گویی اعلام کرده بودید که اهداف خود را به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم کرده اید و «قانون مداری» را در اهداف بلند مدت خود معرفی کرده بودید. با توجه به برنامه های بلند مدت خود در شهرداری، وضعیت قانون مداری در مجموعه ی تحت مدیریت شما در چه درجه ای قرار دارد؟
حسین آبادی: در شرح وظایفی که برای شهرداری تعریف شده است؛ تنها راهی که می شود همه را با هم جمع کرد و تغییر داد، قانون می باشد. قانون تنها دستاویزی می باشد که می شود به وسیله ی آن به عدالت و تمامی مواردی که مورد نیاز یک مجموعه هست، رسید. شهرداری با توجه به تعریف و نحوه ی مکانیزمی که برای آن در نظر گرفته شده است، بیشتر با مردم در ارتباط می باشد. برای ارتباط با مردم به صورت بسیار نزدیک، می بایست ضابطه ای را تعریف نمود و بر اساس آن ضابطه، عدالت را محور قرار داد. در خصوص قوانینی که جزیی و تخصصی می باشد، تلاشمان بر این بوده که در این مدت عملکردخوبی داشته باشیم. اول از طرف خودم بعد مدیران و معاونین مجموعه و در نهایت پرسنلی که در مجموعه می باشند. در تمامی عرصه ها هم در مورد ارباب رجوع و هم در تقسیم اعتبارات در سطح شهر صادق است و تلاش شده که این عدالت را تا آنجایی که می توانیم و امکانات به ما اجازه می داده، انجام داده باشیم.
هامون/اتحادجنوب: در حیطه ی شهر به چه صورت قانون مداری را انجام داده اید؟
حسین آبادی: در حیطه ی شهر سعی ما بر این بوده که در تخصیص اعتبارات، کمبود خدمات را درنظر بگیریم و اولویت بندی ما بر اساس نقاطی بوده که نیاز بیشتری داشته اند. به فرض در خصوص فضای سبز؛ محله ی گرمسیری را مورد برنامه ریزی قرار داده ایم و همچنین در پارک شهید رجایی و گنجی. اگر بخش خصوصی نیز قصد فعالیت داشته، مجددن اولویت ما بر این بوده که به مناطق محروم توجه بیشتری شود. به طور مثال برای دانشگاه علمی کاربردی با کسانی که قصد سرمایه گذاری داشته اند به آنها پیشنهاد داده ایم که در محله ی حسین آباد که جزمناطق محروم شهر می باشد، سرمایه گذاری نمایند.
هامون/اتحادجنوب: محله ی گرمسیری اسم دیگری دارد؟
حسین آبادی: نه ندارد
هامون/اتحادجنوب: در این محله با توجه به تداوم ساخت وسازهای غیر مجاز در زمان مدیریت شما و اینکه هیچ گونه تدبیری برای این خانوارها صورت نگرفته، ما می بینیم که قانون مداری که جز اهداف بلند مدت شما بوده، به طور مثال در این محله رعایت نشده است! در صورتی که این قسمت جز حاشیه شهر محسوب می شود و در زمان سیل نیز آسیب های زیادی دید.
حسین آبادی: حاشیه نشینی جز مقولات بسیار پیچیده می باشد؛ هر چند که من این قسمت را جز مناطق حاشیه نشین نمی بینم. شاید در سنوات گذشته این اتفاق افتاده است. ولی نگاه ما بر این است که محلات قدیم را توانمند سازیم. برای توانمند کردن این محلات یک سری راهبردها و مطالعاتی باید انجام داد. به خاطر اینکه این کارها انجام گیرد، همه ی دستگاه ها باید دست به دست هم دهند تا این اتفاق صورت پذیرد. به طور مثال مجموعه ی ورزشی، فرهنگی، انتظامی را باید داشته باشیم و در کنار آن شهرداری نیز فعالیت می کند. شهرداری در این محله هم آسفالت انجام داده و هم پارک ایجاد نموده است. زمانی که اعتبارات شهرداری تقسیم می شود به نسبتی که برای این محلات اعتبار تخصیص داده می شود، کارها صورت می گیرد. اما در بحث ساخت و ساز خلاف قانون، در شهرداری هیچ گونه پروانه ای برای ساخت در کنار حریم دره ها داده نمی شود و به طور جدی نیز پیگیر آن می باشیم که هیچ گونه مجوزی جهت ساخت و ساز از ادارات مربوطه صادر نشود. هر چند که اگر خانه ای در کنار دره ساخته می شود، باید از اداره آب و فاضلاب مجوز داشته باشد که این مجوز هم اگر اداره آب اعلام کند که در حریم دره ی فصلی می باشد، آن وقت ما مجوز صادر نمی کنیم و اگر بگوید نیست، ما مجوز صادر می کنیم! در حال حاضر نیز این اتفاق افتاده است. ساخت و سازهایی می باشد که از قبل وجود داشته است. تصمیمی هم که برای این ساخت و سازها با حضور استاندار گرفته شده براین مبنا می باشد که افرادی که در این محل زندگی می کنند به جای دیگری منتقل شوند و ما بتوانیم فضای سبز را در آن قسمت عملیاتی کنیم. برای اجرای این جابجایی تمامی دستگاه ها باید دست به دست هم دهند. در واقع شهرداری قصوری مرتکب نشده چون پروانه کاری صادر نکرده است.لذا ارگان های دیگریکه مسئول هستند باید پیگیر باشند.
هامون/اتحادجنوب: در حال حاضر برنامه ی خاصی برای عملیاتی کردن این موضوع در نظر گرفته اید؟
حسین آبادی: برنامه ای که اکنون برای این نقطه(شرق انتهای فرهنگیان) درنظرگرفته ایم این هست که قرار شده، افراد به خانه های دیگری منتقل شوند و ما تخریب را انجام دهیم.
هامون/اتحادجنوب: خانه ی این افراد از چه اعتباری تامین می شود؟
حسین آبادی: بر اساس پیگیری هایی که آقای استاندار در نظر دارد. قول هم داده شده و هماهنگی های آن نیز صورت گرفته است و بزودی عملیاتی می شود.
هامون/اتحادجنوب: تاریخ دقیقی دارد؟
حسین آبادی: چون تصمیم این کار با من نیست نمی توانم تاریخ دقیقی اعلام کنم. ولی قول زمان نزدیکی داده شده است.
هامون/اتحادجنوب: «قانون مداری» در مجموعه ی شهرداری تا آن اندازه نهادینه شده یا با تغییر مدیران، بی قانونی ها مجددن برخواهد گشت؟ شما چه راهکار بلند مدتی اندیشیده اید؟
حسین آبادی: من الان هم ادعا نمی کنم که تخلف ها صورت نمی گیرد، ولی تمامی سازوکارهایی که می بایست، صورت گرفته است. در نظام ما بسیاری از تقکرات با رفتن یک نفر تغییرمی کند. تفکراتی که من در این مجموعه دارم بسیاری از مسائل و مواردی است که تفکرات من مدیر شکل می دهد. به همین دلیل سعی من بر این بوده که این عدالت را انجام دهم. در بسیار ی از کارها و برنامه هایی که انجام می دهیم، متکی به شخص می باشد. با رفتن شخص نیز برنامه ها از بین می روند. سعی ما بر این بوده که در کارهایی که انجام داده ایم یک سری کارها را مصوب کنیم که امیدوارم بماند. یک سری از کارها را در تعرفه هایی که تعریف می کنیم بعد از رفتن من این تعرفه ها فکر می کنم تداوم یابد. فرض کنید در تعرفه ای که پیش بینی کرده ایم که از محله های قدیمی می بایست عوارض کمتری گرفت و محله هایی که موقعیت بهتری دارد بر اساس ارزش آن تعرفه های بیشتری مد نظر قرار داد. پروژه هایی که در برنامه ها تعریف شده است را امیدواریم در برنامه ها بماند. در حوزه ی فرهنگی کارهایی که انجام داده ایم سعی کرده ایم که فضاها آماده شود، مصوبه ها گرفته شود، امیدوارم مدیران بعدی نیز اعتقاد به مواردی که من داشته ام را نیز داشته باشند و کارها انجام پذیرد.هامون/اتحادجنوب:در خصوص عدالت شهری و شهروندی یا عدالت اجتماعی شما تا کنون چه برنامه هایی داشته اید؟
حسین آبادی: در خصوص عدالت اجتماعی و فرهنگی اعتقاد من بر این است که تغییرات باید اساسیو زیربنایی باشد. اگرکارهای عمرانی را نیزانجام داده ایم سعی کرده ام با این نگاه باشد. چون کارهای عمرانی اگر با نگاه فرهنگی صورت پذیرد، ماندگارند. سعی کرده ایم پارک ها را به گروه های نهادهای مردم نهاد برای کارهای فرهنگی واگذار کنیم به طور مثال گروه باور امید که در ارتباط با معلولین می باشد و در پارک دانش آموز فعال است. در پارک کلیجا نیز گروهی با همکاری بهزیستی تشکیل شده که گروه های مردمی را می تواند فعال کند. برگزاری جشن های محله ای که جوانان محله کمک کنند. سندی که برای فعالیت های فرهنگی در نظر گرفته شده می تواند بسیاری از این موارد را روشن کند. در زمینه ی ورزشی سعی بر حمایت ورزشکاران داشته ایم. در حوزه ی هنری سعی بر این بوده که در کارهایی که در سطح شهر انجام گرفته با کمک خود مردم و هنرمندان شهر باشد. کانون های قرآنی را حمایت کرده ایم و دبیرخانه ی دائمی آن را در شهرداری تشکیل داده ایم. در خصوص محلات نیز سعی کرده ایم فضاها و ساختمان هایی که در پارک ها بوده را احیا کنیم و نهادهای مردم نهاد را برای فعال کردن محلات، در این مکان ها اسکان داده ایم. بحث دانش آموزی و شهرداران مدارس را فعال کرده ایم.
هامون/اتحادجنوب: چند سال پیش خانه ی جوان با هدف کارهای فرهنگی بنا شد ولی متاسفانه این خانه راه اندازی نشد و در حال حاضر بخش هایی از شهرداری در این محل مشغول به فعالیت است؟ چرا به متولیان فرهنگی داده نشد؟ چون به همین منظور ساخته شده بود!
حسین آبادی: بحث خانه ی جوان به این شکل بوده که اعتباری از شرکت نفت به ۹ تا از شهرداری های مرکز شهرستان ها داده، که یکی از این خانه ها به برازجان تخصیص داده شد و به شهرداری واگذار شد. در حال حاضر روابط عمومی به عنوان یک نهاد فرهنگی در این محل فعالیت می کند.
هامون/اتحادجنوب: خانه ی جوان با چه هدفی ساخته شد؟ هدف این نبوده که روابط عمومی شهرداری به این مکان وارد شود! اگر اشتباه نکنم برای کارهای فرهنگی ساخته شده است.
حسین آبادی: بله، کارهای فرهنگی باید انجام می شد. در یک دوره ای این محل دست شورای شهر و پژوهشکده ی شورا بود. بعد از آن نیز مجموعه ی فرهنگی شهرداری در این مکان می باشد و من فکر می کنم این یکی از مکان هایی هست که مجموعه ی فرهنگی شهرداری می تواند تمام نهادهای فرهنگی را در این محل جمع کند. می تواند یکی از مکان های فعال فرهنگی شهر باشد تا اینکه ما می خواستیم این محل را به یک گروه خاص واگذار کنیم، در حال حاضر این مکان یک مجموعه فرهنگی تبدیل شده و با کارگروه فرهنگی که ما داریم و جلساتی که برگزار می شود همه ی این نهادهای مردمی باید در این محل حضور پیدا کنند و با محوریت خود شهرداری، این مکان دارد استفاده فرهنگی می شود.
هامون/اتحادجنوب: اگر خانه ی جوان تفکیک می شد و صرفن جهت کارهایی فرهنگی فعالیت می کرد، بهتر بود؛ همچنان که آن گروه هایی که شما نام بردید مثل باور امید در حال حاضر در تهران فرهنگسرا دارند، آیا ایجاد این فرهنگسرا در برازجان امکان پذیر هست؟
حسین آبادی: مجموعه ی فرهنگی که شهرداری ها راه اندازی می کنند به توان شهرداری بستگی دارد. این مورد در شهرداری کلان شهرها امکان پذیر هست اما در شهرهای کوچک این چنین کاری امکان پذیر نیست. بله، اگر ما یک فرهنگسرایی داشته باشیم که کارهای فرهنگی کلانی را انجام دهد، خیلی خوب است. این مساله چیزی حدود چند میلیارد اعتبار می خواهد. زمانی که این اعتبار قابل دسترسی نیست ما باید دنبال این مورد باشیم که بخش های خصوصی را درگیر این قضیه کنیم. بخش های خصوصی نیز با گام نهادن در راه های کوچک امکان پذیر است. در برازجان نمی شود فرهنگسرا راه اندازی کرد، ولی در تمامی پارک ها اگر اتاقک هایی به جوانان محل بدهیم تا شروع به کارهای فرهنگی کنند، می توان در آینده با دست به دست هم دادن به آن فرهنگسرایی که مد نظر هست، رسید.
هامون/اتحادجنوب: در مورد سینما چه برنامه ای دارید؟
حسین آبادی: سینما یک مجموعه ای است که در اعتبارات شهرستانی و استانی نمی گنجد و در دور دوم و سوم سفرهای ریاست جمهوری نیز مطرح شد ولی مصوب نشد. سینما مجموعه ای فرهنگی است که باید خودگردان باشد. یعنی باید یک درآمدزایی معقول برای آن درنظر گرفته شود تا یک نفر یا مجموعه به سمت ایجاد آن گام بردارد. این مورد بیشتر در حوزه ی فرهنگی تعریف می شود. ولی با توجه به اینکه در حوزه ی فرهنگی توان مالی استانی به گونه ای نیست که این موضوع تحقق یابد به اجبار باید به سمت بخش خصوصی رفت. بخش خصوصی نیز همیشه فکر برگشت سرمایه ی خود هست. در برازجان تاکنون بخش خصوصی ای نبوده که این کار را بر عهده بگیرد. اما در بخش های کوچک برای سینماهای چند بعدی، در دو تا از پارک ها با کمک بخش خصوصی راه اندازی و فعال شده اند.
هامون/اتحادجنوب: حقوق معلولین، زنان، مهاجرین، کودکان، حاشیه نشین ها، سالمندان و… در خط مشی “عدالت محورانه” شما چه برنامه هایی داشته اید؟
حسین آبادی: در بحث مجموعه های مطرح شده هر کدام خود یک متولی دارد. در ابتدا باید یک بستر سازی عمومی صورت پذیرد. هر کدام از این نهادهای مربوطه باید در حیطه ی مشخص شده ی خود کارهایی انجام دهند. وظیفه ی شهرداری نیست در حوزه ی دیگران به طور مستقیم کار انجام دهد. مگر اینکه در حوزه ی کلان شهرها با توجه به اعتباراتی که دارند این امر ممکن است. اما در برازجان باید بستر آماده باشد که در اغلب این موارد کارهایی صورت نگرفته است. اما در حوزه ی کودکان من هم علاقه دارم و هم ایمان دارم که کودکان در آینده بسیار تاثیر گذار می باشند. در برازجان خانه ی بازی کودکان جهت رشد استعدادهای کودکان در ۳ مرکز فعال می باشند. امیدواریم این خانه های بازی خوب شکل بگیرند و دچار روزمرگی و کارهای تکراری نشوند چون با هدف خلاق کردن کودکان تشکیل شده است. در پارک ها سعی بر این بوده تمام تجهیزات مورد نیاز کودکان نصب شود. در بحث معلولین که در بخش بهزیستی قرار می گیرد، در جلسه ای که با این اداره داشته ایم قرار شده است که این سازمان با بهزیستی های دیگر استانها نشستی داشته باشد و شهرداری هایی که در این حوزه پیشرو و فعال بوده اند را شناسایی کرده و الگوهای این شهرداری ها را استفاده کنیم. چون ضوابطی که تعریف شده است آیین نامه ی اجرایی آن روشن نیست. الگوهای موفق در کشور را می شود درنظرگرفت و در این حوزه فعال شد. تلاش بر این بوده در حوزه هایی که دستگاه های اداری متصدی امر می باشند، با دستگاه ها تعامل نزدیک داشته باشیم.
هامون/اتحادجنوب: من تا آنجایی که اطلاع دارم در بعضی پارک ها، تجهیزات برای کودکان کامل نمی باشد. حتا بعضی پارک ها فاقد کفپوش می باشند و بعضی کودکان به این دلیل آسیب های جدی دی ده اند.
حسین آبادی: تجهیزات کامل به این معنا می باشد که ما یک شهر ایده ال تعریف کنیم. اما ما وقتی یک مجموعه را راه اندازی می کنیم، مجموعه هایی که پارک های بادی را راه اندازی می کنند کلن بخش خصوصی می باشند و باید حد استاندارد را درنظر بگیرند. در حوزه ی تجهیزاتی که خود شهرداری نصب نموده اند، تمامی غیر فلزی بوده و کفپوش نصب شده است. در مورد این اتفاقات شاید یک سهل انگاری هایی بوده که در انجام کار صورت پذیرفته است. باید مورد خاصی باشد که ما آن را پیگیری کنیم والا وسایل و تجهیزاتی که اخیرن در پارک ها نصب شده بی سابقه است و حجم زیادی را پوشش داده است.
هامون/اتحادجنوب: در مورد معلولین، شما گفتید تنها در کلان شهرها کارهایی صورت گرفته است. در بوشهر نیز کارهایی برای معلولین در پیاده روها صورت گرفته است. بوشهر که دیگر جزء کلان شهرها محسوب نمی شود؟!
حسین آبادی: ما در بحث پارکهایی که در دست ساخت داریم، پیشنهاد داده ایم کارهایی که برای معلولین می شود در این پارک ها انجام دهیم. تمامی کف سازی هایی که در سطح شهر انجام شده بدون استثنا موانعی که در این مسیر بوده را جمع کرده ایم مگر اینکه مرتبط با دستگاهی باشد که محدودیت های دستگاه مانع شده و باید امکاناتی به دست آورد تا بشود موانع را جابجا نمود. در بحث مجوزهایی که در بحث ساختمانی در شهرداری داده می شود، باید ورودی صاف داشته باشد. زیر ساخت شهری ما هنوز به آنجا نرسیده که بتوان بستر را برای معلولین در تمامی پیاده روها و خیابان ها عملیاتی کرد. اگر این موارد را خواستیم اجرایی کنیم باید با مجموعه های دیگر شهر هماهنگ باشیم. گفتنی است در جلسه ای که با نهادهای مردم نهاد و سازمان بهزیستی داشته ایم، قرار شده که برای پارک هایی که در حال ساخت و ساز می باشد جهت معلولین پیشنهادهایی ارائه دهند و اصول مناسب سازی صورت گیرد و شهرداری نیز پیگیری نماید و در بسیاری از جاها مکان های برون مانع داشته باشیم.
هامون/اتحادجنوب: در خصوص NGOها شما چه همکاری با این نهادها داشته اید ؟
حسین آبادی: ما NGO را به صرف اینکه نهادی باشد که مجوز داشته باشد، نه همکاری نداشته ایم. اما با شهروندانی که می توانند فعالیت هایی انجام دهند همکاری داشته ایم و سعی کرده ایم از آنها حمایت کنیم. حدود ۷ محله برنامه ی جشن و مراسماتی را خود اهالی برگزار کرده اند. در این چند سال فعالیتم NGO فعال در برازجان ندیدم و یا حتی مراجعه هم نکرده اند که کاری برایشان انجام دهیم. ولی خودمان نهادهای مردمی را فعال کرده ایم. بیشترین موارد از سازمان های مردم نهادبهزیستی داشته ایم.
هامون/اتحادجنوب: آینده این نهادها را چگونه می بینید؟
حسین آبادی: با توجه به دولت جدید و نگاهی که به این نهادهای مردمی دارد، اگر نهادهای مردمی شکل بگیرند من مطمئن هستم بسیار موفق می باشند.
هامون/اتحادجنوب: شما چرا در پارک ها، نمایشگاه های دائمی صنایع دستی که فرهنگ خود برازجان را ترویج می دهد، را فعال نمی کنید؟
حسین آبادی: زمانی که بستر مهیا می شود یک اتفاقاتی می افتد. سند راهبردی در محلات را تدوین کرده ایم تا بتوانیم این مساله را نهادی کنیم. بحث دبیرخانه و فرهنگ مشارکتی که مد نظر شماست کارهایش را انجام داده ایم و آماده این هستیم که بتوانیم با ایجاد آنها در این دو پارکی که در دست ساخت داریم، کارهایی انجام دهیم. در بحث ایجاد نمایشگاه در پارکها، بخش خصوصی به دنبال خیرین می باشد و طرح توجیهی را نیز ارائه داده اند. سعی ما بر این بوده که پارک ها و فضاهای عمومی برای خدمات دهی مهیا شوند . در مورد ترویج فرهنگ شهری برازجان در پارک ها که خود به خودی اتفاق نمی افتد. بخشی از ان را فرض کنید در خود محلات و کانون های مردمی که با کمک شهرداری ایجاد شده است، شکل می گیرد. در بخش های خصوصی نیاز به حضور و مشارکت مردم و فعال سازی بدنه ی شهر می باشد و امیدواریم این اتفاق کم کم شکل گیرد.
هامون/اتحادجنوب: افق فرهنگی در آینده برازجان را چگونه ارزیابی می کنید؟
حسین آبادی: ما در تاریخ ۱۲/۰۴/۱۳۹۲ مصوبه سند راهبردی فرهنگ را از شورای شهر برازجان گرفته ایم. در این سند هم چشم انداز های فرهنگی را برای شهر تعریف کرده ایم که امیدواریم این چشم اندازها اجرایی بشود. اجرایی شدن این چشم اندازها نیز با اجرایی شدن این پرسش هایی است که شما می فرمایید. مثلن گفتیم می خواهیم برازجان الگوی فرهنگ ممتاز شهری شود. شهری باشد با قوانین و مقرارت پویای شهری. شهری باشد با زیرساخت های فرهنگی غنی. شهری باشد با اصالت و هویتی ایرانی- اسلامی. شهری باشد با نشاط و امید به زندگی بالا. شهری باشد با سرمایه اجتماعی قوی و شهری باشد آموزش دهنده. ما در این سند چشم انداز فرهنگی افق هایی برای آینده ترسیم کرده ایم و شانزده راهبرد نیز تعریف کرده ایم. کارهای فرهنگی نیز خیلی آرام پیش می رود و نیاز به مشارکت مردم دارد. مثل یک ساخت و ساز ساختمانی نیست که امروز شروع کنیم و فردا به نتیجه برسیم. نیاز هست که مردم را با خود همراه کنیم. کاری هم که ما کرده ایم راه اندازی دبیرخانه ی شهروند دوستدار کودک بوده که از روزی که من آمدم، دوست داشته ام که این اتفاق بیفتد. برای رسیدن به این نکته نیز دبیرخانه آن را هم در حوزه های عمرانی و هم حوزه های شهرسازی (شهرداری) فعال کرده ایم. دوست داریم در درازمدت این اتفاق ها بیفتد. جشنواره هایی که برای کودکان برگزار کرده ایم، حوزه هایی که برای کودکان راه انداخته ایم با این نیت بوده مثل راه اندازی دبیرخانه ی خانه های اسباب بازی کودکان که اکنون یکی از آنها کاملن فعال است، دوعدد از آنها در حال راه اندازی است و سه عدد از آنها را نیز مجوز داده ایم و این کمک می کند که کودکان ما در شهری که تعریف می کنیم، زمانیکه بزرگ شدند در آینده با جوانانی پویا و فعال مواجه باشیم و این آینده را تضمین می کند. بحث دبیرخانه ی مدیریت فرهنگی– اجتماعی پارک ها را داشته ایم که سند راهبردی اش در حال تنظیم و تدوین می باشد و این کمک می کند محلات پویا شوند، خانواده ها پویا شوند و شهر به آن وضعیتی که می خواهیم، برسد. بحث شهرداران مدارس را داشته ایم که از سال ۹۱ شروع کرده ایم، در سال ۱۳۹۲ چهار عدد از مدارس دبیرستان را با همکاری آموزش و پرورش انتخاب کرده ایم. بحث اجرای ایستگاه نشاط و شادی در محلات را داریم، که هفت عدد را برگزار کرده ایم و دوست داریم در مناطق دیگر شهر با تقسیم شیوه نامه های اجرایی، آن را در محلات نهادینه کنیم. شیوه نامه های “خانه های علم و زندگی” و “سلامت” در محلات هست که یکی از برنامه هایی می باشد که موارد آن در حال جمع بندی می باشد و ارتباطی که با مجموعه ی مدیریت امور فرهنگی و هنری شهرداری تهران داریم، دلمان می خواهد که از آنها کمک بگیریم و این موارد را هم اجرایی کنیم. سند جامع قرآنی و راه اندازی دبیرخانه شهروند قرآنی که در دو برنامه اقدام به برگزاری آن کرده ایم، مجوز دایمی شدن آن را از شورای شهر هم گرفته ایم. سند ساماندهی مشارکت اجتماعی در محلات، مدیریت محله ای هست که در حال آماده سازی سند آن نیز می باشیم، که اگر به مرحله آماده سازی برسد، ساز و کارهای مشارکت مردمی در حوزه های عمران شهری را در محلات بیشتر خواهیم داشت. دبیرخانه ی جشنواره شهرآیین را راه اندازی کرده ایم، همکاری خوبی که آقای سلیمی فرد، و انجمن سینمای جوان داشته اند، تا چند روز آینده اولین جشنواره اش با مراسم اختتامیه و نمایش آثار را برگزار خواهیم کرد. راه اندازی دبیرخانه جشنواره وبلاگ نویسی (که در دنیای مجازی نیز نیاز هست تا شهر و شهرستان مان را بیشتر معرفی کنیم) این هم انجام شده که همراه با جشنواره ی شهرآیین به طور همزمان برگزار می کنیم. جلساتی که با اصحاب رسانه داشته ایم که می توانند کمک کنند به همراهی افکار عمومی برای رسیدن به اهداف کارهای فرهنگی که کمک خیلی خوبی هم کرده اند. تقدیر از نخبگان، ورزشکاران را داشته ایم. بحث ساخت گالری بود که یکی از نیازهای اساسی و فراگیر هنرمندان دشتستانی بود. در اغلب مواردی که با هنرمندان نشست داشته ایم، می گفتند نیاز به مکانی برای ارائه اثر دارند و نمایشگاه های خود را در مکان های نامناسب و یا در دیگر شهرها برگزار می کرده اند. اکنون بحث بستن فنداسیون این گالری در پارک مادر مطرح است. ما دوست داریم فاز دوم پارک مادر را تبدیل به پارک مجسمه ها و مجموعه های گالری و نمایشگاهی کنیم. همچنین دوست دارم یکی از پارک ها با نگاه اجرای تآترهای خیابانی فعالیت کند. در حوزه ی ورزش یک بخش خصوصی در پارک رضوان کار می کند و خود شهرداری برازجان هم یک مجموعه ورزشی در بلوار الغدیر سمت رزمندگان دارد و آنجا هم حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین مجسمه هایی با احیای فرهنگ شهری و شهروندی در شهر نصب شده است.
هامون/اتحادجنوب: مجسمه های غضنفرالسطنه و شیخ مجاهد برازجانی، درنهایت نصب می شوند یا نه؟
حسین آبادی: دلمان می خواهد این دو مجسمه را سریع تر نصب کنیم، مجسمه ی مجاهد فکر کنم حدود هفتاد درصد پیشرفت فیزیکی دارد، مجسمه ی غضنفرالسطنه هم اشکالاتی در نصب اش قبلن به وجود آمد، با توجه به اینکه فکر کنم شرایط نصب آن اکنون آماده تر است، سعی می کنیم هم زمان با نصب مجسمه ی مجاهد برازجانی، مجسمه ی غضنفرالسطنه برازجانی را هم نصب کنیم.
هامون/اتحادجنوب: اشکالات فنی یا اشکالات سیاسی – اجتماعی؟
حسین آبادی: اشکالات اجتماعی- سیاسی که وجود داشت. واقعیتش این بود که شورای تامین شهرستان اجازه ی نصب اش را به ما نداد، ما آمادگی نصب آن را داشتیم.
هامون/اتحادجنوب: دلیل شورای تامین برای عدم نصب چه موردی بود؟
حسین آبادی: دلیل آنها مسائل اجتماعی بود که می توانست ایجاد کند، به دلایل محرمانه بودن تصمیمات شورای تامین می توانید از فرمانداری بپرسید….
هامون/اتحادجنوب: خوب حالا کجا نصب اش می کنید و بر چه اساس آن مکان را انتخاب می کنید؟
حسین آبادی: جای نصب اش هنوز قطعی نشده است. براساس شخصیت و شان میرزا محمدخان برازجانی، که یک شخصیت مبارز و اسطوره ی شهر و شهرستان بوده و مبارزی بوده که برای شهر و استانمان زحمت زیادی کشیده، متناسب با شخصیتی که ایشان دارند یک جای مناسب که در خور شان و شخصیت ایشان باشد انتخاب خواهیم کرد.
هامون/اتحادجنوب: خوب کجا؟ اکثر شهروندان دوست دارند در میدان روبروی دژ باشد.
حسین آبادی: متناسب با شخصیت ایشان مکانی انتخاب می شود.
هامون/اتحادجنوب: در مورد آسیب شناسی فرهنگی – اجتماعی شهر چه اقداماتی انجام داده اید؟ آیا پژوهشی- تحقیقی در این زمینه داشته اید؟
حسین آبادی:پژوهش آسیب ها در حوزه ی شهرداری نیست. ما اصلن فضای این که بخواهیم وارد پژوهش آسیب ها بشویم، نداشته ایم. مگر اینکه در حوزه هایی که به طور مستقیم با مجموعه شهری مان ارتباط داشته باشند، وارد شده ایم. مثلن در بافت های فرسوده ی شهری، پژوهش بهسازی بافت های فرسوده ی شهری را داشته ایم و البته بیشتر با نگاه کاربردی. یا در سکونت گاه های نیمه رسمی مان که بیشتر محله های آسیب پذیرمان را شامل می شوند، که همه ی آسیب های شهری در ان نقاط قرار دارند، مطالعاتی داشته ایم و مصوب هم کرده ایم. نگاهمان بیشتر توانمندسازی آن محلات بوده، هم در حوزه ی کاربردی و هم در حوزه های دیگر.
هامون/اتحادجنوب: دربحث استعدادشناسی و معرفی آنها، چون ما موردهای زیادی داریم حدود هفتاد تا هشتاد درصدشان از برازجان است، چه در زمینه ی ادبی،هنری یا ورزشی … باز هم گمنام هستند، حمایتی از آنها نمی شود. به نظرم اگر بشود شهرداری از آنها حمایت کنند، کار خوبی بشود انجام داد.|
حسین آبادی: ما هم تشویق نخبگان، ورزشکاران و هنرمندان و کسانی که رتبه داشته اند و یا قهرمانی کسب کرده اند در مراسماتی که داشته ایم از آنها تقدیر به عمل آورده ایم، مثلن برای ورزشکاران مقام هایی که آورده اند در سطح شهر بنرهایی برای تشویقشان نصب کرده ایم. اعتقادمان این است که اگر شهر خوب و شهروندان خوبی می خواهیم داشته باشیم، باید آنها را تشویق کنیم و در فرصت هایی هم که پیش آمده این کار را انجام داده ایم.
هامون/اتحادجنوب: در تخصیص اعتبارات و سهمی که شهرداری ها باید نسبت به کتابخانه های عمومی شهرها و روستاها داشته باشند، شهرداری برازجان چه کارهایی انجام داده است؟
حسین آبادی: فکر کنم در مجموع شهرداری هایی که به کتابخانه های عمومی کمک می کنند، شهرداری برازجان رتبه ی اول را داشته باشد. متاسفانه ی نحوه ی مدیریت کتابخانه ها جواب نمی دهد. من خودم دوست دارم کمکی که شهرداری به کتابخانه های عمومی می کند و پولی که تزریق می کند، به ترویج فرهنگ کتاب خوانی اختصاص داده شود ولی متاسفانه فشارها در حوزه ی مدیریتی کتابخانه ها، آنقدر زیاد است که اعتباراتی که به آنها داده می شود به آنجاها نمی رسد. یعنی وصل کردن کتابخانه ها به مجموعه های شهرداری (که از مجموعه نهادهای پرمشکل و پرمعضل شهری هستند) کار اشتباهی است که کار کتابخانه ها را پیچیده می کند و باید یک اصلاح اساسی انجام بگیرد. ولی با همه ی این شرایط به نظرم شهرداری برازجان کارنامه ی موفقی داشته باشد.
هامون/اتحادجنوب: رابطه ی شورای سوم با شهرداری به چه شکل بود؟
حسین آبادی: حالا درست است بعضی از اعضای شورا چالش هایی درست کردند و تخریب زیادی صورت گرفت ولی در رابطه با کل شورا اگر بخواهیم صحبت کنیم؛ شورای برازجان در کل با من خوب تا کرد. تقریبن در تمامی کارها به شهرداری مجوز داد. جاهایی که نیاز به حمایت آنها بود شاید ۸۰درصد مواقع حمایت کردند و بعضی از اعضای شورا و حمایت آنها شاید بیشتر از ۹۵ در صد بود. به طور کل شورای خوبی بود و امیدوارم شورای جدید هم حداقلی که ما می خواهیم مانند شورای قبل باشد و امید داریم که بهتر شود. چون کار شورایی کردن بسیار سخت هست و در حوزه ی شورا عمل کردن و خواسته های شخصی را کنار گذاشتن، با شعار نمی شود بلکه در عمل باید خود را نشان داد. در شورای قبلی با توجه به محدودیت و زیرساخت هایی که بود من نمره ی خوبی به شورای قبل می دهم. امیدوارم که شورای جدید هم رویه ی بهتری در آینده بگیرد.
هامون/اتحادجنوب: درجه ی شهرداری برازجان چند است و چارت سازمانی شهرداری مصوبه چه سالی هست و آیا متناسب با سیستم کاری می باشد یا خیر؟
حسین آبادی: درجه ی شهرداری هشت است. چارت سازمانی هم متناسب با نیازی است که داریم. حتا چارت سازمانی کمتر از آن چیزی هست که باید باشد. با توجه به سیاستی که در کوچک تر شدن بدنه ی شهرداری ها بود، در ۴، ۵ سال پیش اصلاح چارت سازمانی انجام شده، بدنه ی شهرداری را کوچک کرده، اما این مساله خدمات دهی را ضعیف می کند. ما پیشنهاد اصلاح چارت سازمانی داشته ایم و آن را هم به استانداری ارسال کرده ایم، اما با توجه به اتمام دولت، بحث نشد. در سال ۷۴ شرح وظایف اعلام شده و پست ها براساس سال ۸۸ می باشد. چارت سازمانی قدیم ما همزمان با شرح وظایف می باشد. درسال ۸۸ اصلاحیه چارت سازمانی می باشد.
هامون/اتحادجنوب: زیرساخت انجام کارها در شهرداری با توجه به واحدهایی که دارید، تا چه اندازه از شکل سنتی خارج و به روز شده است؟
حسین آبادی: دلمان می خواهد که بگوییم شهرداری برازجان در چند سال آینده شهرداری الکترونیک است. هم در جهت تکریم ارباب رجوع، هم تصمیم مدیریت در مجموعه. اکنون نیز از سال ۱۳۹۱ سیستم یکپارچه مدیریت حوزه شهرسازی، درآمد و املاک مان را انجام داده ایم و در حال اجرا می باشد. بحث اتوماسیون اداری هم کارهایش را انجام داده ایم و در مرحله ی استعلام گیری هست، که انشاالله بتوانیم دستگاه های “سرور” را بیاوریم، آن وقت هست که اتوماسیون اداری را به طور کامل اجرا می کنیم. بعد هم انتظار داریم شهروندان کمترین حضور را در شهرداری داشته باشند و کارهای شان را به شکل اینترنتی انجام بدهند، مگر اینکه در مرحله ی آخر نیاز باشد که خودشان حضور داشته باشند. در حوزه ی شهری، بحث GIS و ممیزی شهرداری را داریم. اعتباراتی نیز تعریف کرده اند، گفته اند که در اعتبارات سال ۱۳۹۱ بین نیم درصد تا سه درصد از اعتبارات عمرانی را می توانید به پژوهش اختصاص بدهید. شهرداری برازجان تنها دستگاه اجرایی هست که سه درصد پژوهش را گرفت. که با این کار هم بحث ممیزی شهرداری را و هم بحث GIS را و زیرساخت های شهری را هم مطالعه می کند. فاز اول آن را که نزدیک به هفتاد تا هشتاد میلیون هزینه در برداشته را انجام داده ایم. تمامی پلان های های شهری را مورد مطالعه قرار می دهد و کاربری آن را مشخص می کند. تمامی زیرساختهای شهری آب، برق، گاز را مشخص می کند که در چه مکانی قرار دارد. بهترین ابزار برای دسترسی به اطلاعات حوادث می باشد. حتی ترکیدن لوله ها،آتش سوزیها را نمایش می دهد و کمک می کند که زیرساخت شهرداری یک زیرساخت پیشرویی شود.
هامون/اتحادجنوب: چون به ممیزی اشاره کردید بد نیست مردم بدانند، این مساله باید فرهنگ شود برای مردم و هرساله این پول را در قبال خدماتی که انجام می شود(درختکاری، جمع اوری زباله و…)آیا معلوم هست که چه زمانی نتیجه اش را خواهیم دید؟
حسین آبادی: ما اکنون با بخش خصوصی قرارداد را بسته ایم و اطلاعاتی که مورد نیاز شرکت بوده نیز توسط واحد ساختمانی تحویل داده شده و شرکت قول داده که بعد از ماه رمضان بیاید و هرچه سریعتر کار را شروع کند.
هامون/اتحادجنوب:در زمان آقای پاپری هم می گفتند که شروع کرده ایم، پس منظور از آن شروع ها چه بوده است؟
شهردار:کارهایی شروع شده ، اما ممیزی بحثی که باید ریشه ای انجام بگیرد. به طور مقطعی کار به نتیجه نمی رسد. خیلی از شهرداری ها آمده اند کار ممیزی را انجام داده اند ولی تبدیل به یک سری پرونده در بایگانی شده است. اما کاری که ما انجام داده ایم، کارهای حضوری شرکت ها در محل و رساندن آن به وصول می باشد. ما تفکیکی را که انجام داده ایم، افراد می روند مصاحبه می کنند و براساس اطلاعات نرم افزاری که به کامپیوتر می دهند، اطلاعات سخت افزاری را هم جمع آوری می کنند و یک فیش صادر می شود. تا زمانی که فیش صادر نشود، کار ما تمام شده نیست. فیش صادر می شود و به درب تک تک خانه ها می رود و همزمان بایگانی ما هم افتتاح می شود. یکی از اشکالاتی که داریم و نمی توانیم کار درست انجام دهیم این هست که بایگانی ما بایگانی سنتی هست. بعید می دانم که بیشتر از شش ماه برای به نتیجه رساندن این طرح طول بکشد.
هامون/اتحادجنوب: آیا فکر نمی کنید پرداخت آن هزینه و این تجمیعی که برای مالک صورت می گیرد، سخت باشد؟ چون برای چندین سال هم هست، آیا برای فرهنگ سازی آن هم برنامه ای دارید؟
حسین آبادی: دقیقن، ما نگاه مان این هست که کار فرهنگی هم لازم هست. شرکت، یکی از وظایفی که دارد، توجیه فرهنگی و جا انداختن این طرح هست. یعنی از زمان شروع، کارهای محیطی را انجام می دهند و نماینده های شرکت به درب خانه ها می روند، از جمع بندی همین حضورشان و کارهای فرهنگی که انجام می دهند، این گام اول هست و بعد زمانی که این افراد می روند بروشورهایی هم با خودشان می برند، و راهنمایی می کنند که چه کاری داریم انجام می دهیم. ما نگاه مان این گونه هست و دوست داریم مردم نگاهشان تغییر کند که “مثلا شهرداری دارد به دنبال کاری می رود که درآمدزایی داشته باشد.” درآمدزایی به شهرداری کمک می کند واین مورد در همه ی جزئیات به انجام دادن تمامی امور شهرداری کمک می کند. طرح GIS به ما این کمک را خواهد که همه لایه های شهری را شناسایی کند مثلا فرض کنید فردا اگر بخواهید در شهری فرهنگسرا داشته باشید، خودش بهترین نقاطی را که می تواند برای تاسیس فرهنگسرا استفاده شود را معلوم می کند، یا مثلا برای کار فرهنگی چه نقاطی در شهر بهتر هستند.
هامون/اتحادجنوب: ماهیانه چه مقدار حقوق به کارکنان خود می دهید و از چه منابعی؟ و همچنین درباره خدمات رفاهی که برای کارکنان تان انجام شده هم بفرمایید. تعداد کارکنان در بخشهای مختلف چگونه هست؟
حسین آبادی: پرداخت تمام هزینه های شهر از محل درآمدهای شهرداری می باشد مگر در برخی از پروژه های عمرانی که اعتبار تملک دارایی های دولتی می باشد. شهرداری دو بودجه دارد. یکی بودجه داخلی و دیگری بودجه تملک دارایی می باشد که صرفن عمرانی است و در هزینه های جاری هزینه نمی شود. در اعتبارات داخلی شهرداری تفکیک ۶۰ به ۴۰ عمرانی جاری را داریم که ۶۰ در صد جاری می باشد و ۴۰ درصد عمرانی و ما اغلب ۵۰ به ۵۰ کار می کنیم. سالانه نزدیک به ۶میلیارد ریال هزینه ی صرفن حقوق پرسنل می شود. در صورتی که بودجه ی شهرداری درسال ۹۲ حدود۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می باشد.درسال ۹۱ که ۱۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده محقق شده است.
هامون/اتحادجنوب: این بودجه ای که صرف کارهای عمرانی شده است، در چه قسمت هایی استفاده شده است؟
حسین آبادی: نگاه شهرداری در پروژه های جاری این است که رسالت شهرداری نگهداری شهر می باشد. بخش عمده ای از کارهای شهرداری در حوزه ی فضای سبز بود. اغلب دره های فصلی را- نزدیک به ۵۴ کیلومتر طول حاشیه ی دره داریم- درختکاری و سرسبز نموده ایم. اغلب بلوارها و فضای کنار پیاده روها درختکاری صورت پذیرفته است. متاسفانه در سال ۹۱ اتفاقی که افتاد، ضربه ی زیادی به مجموعه ی شهرها در زندگی اجتماعی مردم صورت پذیرفت. قبل از هدفمندی یارانه ها ما قیر را ۱۲۷ هزار تومان می خریدیم امروز یک میلیون و پانصد هزار و سی تومان می خریم. قطعات ماشین در این یک سال اخیر نزدیک به سه برابر شده است. بحث سوخت که مشخص است…همه ی وسایل مورد نیاز شهرداری از محل اعتبارات شهرداری تامین می شود و همه ی آنها افزایش پیدا کرده است. از یک طرف ما اعتبارات و بودجه ای را که در سال ۹۱ داشتیم بر اساس سال ۸۹ وصول می کردیم. تعرفه ی ما تعرفه ی سال ۸۹ بود و هزینه ها چند برابر شده بود. به همین دلیل فشار زیاد بود و محدودیت هایی که گاهی برایمان بوجود آوردند و اجتناب ناپذیر بود. ولی خوب، ما در حوزه ی عمران پل های سر کوچه ها، لکه گیری سطح شهر و پروژه هایی که دارد انجام می شود را از محل همین اعتبارات به انجام رساندیم به جز معدودی از آنها. در سال ۹۱ اعتبارات تملک دارایی ۳میلیارد و ۲۰ میلیون بوده و با چانه زنی هایی که صورت گرفت حدود ۷۵ درصد افزایش داشته ایم و به ۵میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید. متاسفانه با توجه به مشکلات تورم و تحریم و افزایش قیمت ها که در کشور بود ما چیزی حدود ۳۰درصد را بیشتر محقق نشدیم. افزایش تورم را داشتیم و پولمان نیز کم شده و هزینه ها نیز افزایش یافته است. به طوری که این سی درصد زیر ده درصد بود. ولی کارهایی که مدنظرمان بوده انجام شده است.
هامون/اتحادجنوب: محدودیت هایی که در صحبت هاتون گفتید چه کسانی برای شما ای جاد کردند؟
حسین آبادی: خوب یکی بحث تعرفه ها بوده است. من دوست ندارم وارد گذشته خرابه شوم. به هرحال درست نیست. من نباید تعرفه سال ۹۱ را براساس سال ۸۹ وصول کنم. در سال ۹۱ شورا تعرفه ها را مصوب نکرد و گفتند قانون بوده در صورتی که اینگونه نبود. فرمانداری اصرار به برگرداندن داشت که کلن بحث غیرقانونی بوده و در سال ۹۱ شورا طرح را مصوب نکرد. ولی در سال ۹۲ مکاتبات انجام شده است.
هامون/اتحادجنوب: با توجه به اینکه اکثر کارهای شهرداری عمرانی می باشد و تخصص افراد مهم است. آیا نیروهای متخصص و متعهد در شهرداری وجود دارد؟
حسین آبادی: در این سه سال نگاه من بر این بوده که پرسنل خدماتی به شهرداری اضافه نکنم و اضافه هم نکرده ام. یکی از برگ های برنده ی من شورای سوم بود که این اتفاق نیفتاد. من هم مخالف آن هستم نیروهای خدماتی به شهرداری وارد شود. در ابتدا بدنه ی شهرداری باید کوچک شود. در حوزه ی ماشین الات سعی بر این بوده که ماشین الات فرسوده را خارج کنیم و به جای آن بخش خصوصی را وارد کنیم. در بخش خدمات هرجا نیرو لازم بوده در قالب بخش خصوصی یا روز مزد از افراد استفاده کرده ایم. ما نزدیک به ۵۳۰ نیرو داریم که ۲۰درصد آن اداری است و ۸۰درصد آن در حوزه ی خدماتی فعال می باشند. در حال حاضر در اغلب حوزه های شهرداری نیاز به نیروی متخصص داریم ولی چارت اجازه نمی دهد و محدودیت هایی داریم. امروز نیروهای غیرمتخصص زیادی در شهرداری حضور دارند و بار نیز بر دوش نیروهایی است که با تجربه مشغول به فعالیت می باشند. در حوزه ی شهر برازجان که وارد می شویم و با این گستردگی و پیچیدگی که در حال پیشروی است ما یک نفر نیروی شهرساز در واحد شهرسازی نداریم. این مشکل بزرگی است. در حوزه ی درآمد تنها یک نفر کارشناس داریم. در حوزه ی عمران چیزی نزدیک به حداقل ۱۰میلیارد سالانه در این شهر هزینه می شود. یک نفر معاون فنی داریم، یک نفر مدیر عمران و یک تا دو نفر مهندس. با این ساختار نمی شود کارهای اساسی انجام داد. به همین دلیل نیاز شهرداری به جذب نیروی متخصص بسیار بالاست. در حوزه ی حقوقی و املاک هر کدام یک نفر کارشناس داریم. در صورتی که در هرکدام از این بخشها ۴ نفر نیروی متخصص نیاز هست. از یک طرف ساختار ما ساختار تعریف شده ی خوبی نیست. هزینه ها بسیار بالاست. در سال گذشته به نیروهای خدماتی ما فشار زیادی وارد شد. در سال ۹۰ یک افزایش حقوق برای خدماتی ها داشته ایم و در سال ۹۱ نیز یک افزایش حقوقی داشته ایم. حقوق حوزه ی کارگری خوب شد ولی حوزه ی کارمندی از لحاظ درآمدی تمهیدات خوبی اندیشیده نشد. به همین دلیل انگیزه ی کار هم پایین است.
هامون/اتحادجنوب: حقوق پرسنل را به موقع پرداخت می کنید؟
حسین آبادی: من الان نزدیک به ۳ سال است که شهردار هستم حقوق پرسنل را به موقع پرداخت کرده ام. شاید ۸۰ درصد موارد از دولت زودتر پرداخت کرده ام.
هامون/اتحادجنوب: پس چرا نیروهای شما به دلیل عدم پرداخت حقوق چند وقت پیش اعتصاب کردند؟
حسین آبادی: متاسفانه یک مشکل اساسی که در شهرداری ها می باشد این است که اگر شورا و شهرداری بسیار با هم خوب باشند یک شهرداری بسیار قوی است. زمانی که شورا و شهرداری سر ناسازگاری داشته باشند، شهرداری بسیارضعیف است. در فرصت هایی سو استفاده بسیار بالاست. روزی که بچه ها جمع شدند فکر می کنم یا یک هفته قبل ازآن حقوق گرفتند یا یک هفته بعد از آن بایدحقوق می گرفتند. یعنی زمان پرداخت آن هنوز نشده بود. ولی به هر حال برای تنظیم ساختار یک مجموعه نیاز به جابجایی می باشد و جابجایی یک حقی است تا شما بتوانید مدیریت کنید. جابجایی بعضی از اشخاص در مجموعه ی شهرداری به مذاق بعضی از افراد خوش نیامد و با بعضی از افراد شورا با هم جمع شدند. در ابتدا خواستند کاری کنند که سنگ جلوی پای من بیندازند و بگویند “شهردار کار نمی کند و ضعیف است” و شهردار خودش برود، که به نتیجه ای نرسید. بعد خواستند به واسطه ی آن چند نفری که در شورا هستند من را استیضاح کنند، بازهم موفق نشدند. در نهایت از پرسنل استفاده کردند. همیشه در هر مجموعه ای، پرسنل ناراضی وجود دارد. این افراد را جمع کردند و از طرف دیگر تعداد دیگری را گول زدند، تا اندازه ای که نمی دانستند برای چه اعتصاب کرده اند. در صورتی که تمامی پرسنل می دانند پرداخت حقوق حتی در بی پولی های سال ۱۳۹۱ انجام شده است. ولی البته قبول دارم که مزایای مانده هنوز داریم. سواستفاده از اینکه ما بخواهیم مزایای مانده را دست آویز کنیم، بحثی شد که سواستفاده کردند و البته بی نتیجه ماند.
هامون/اتحادجنوب: چه سازمان هایی وابسته به شهرداری هست؟ چه تعداد مستقل هستند؟ از سازمان شهرداری ها چه کمک هایی گرفته اید؟چه تعداد ماشین آلات از طریق این سازمان بدست آورده اید؟
حسین آبادی: شهرداری برازجان سه سازمان فضای سبز، آتش نشانی و اتوبوس رانی دارد. از لحاظ استقلال مالی تلاشمان بر این بوده در این چند مدت این کار را برایشان انجام دهیم. چون فلسفه ی تشکیل سازمان به این دلیل است که با توجه به اینکه اینها مجموعه ی کوچکی هستند از شهرداری جدا شود و مستقل عمل کنند. در این چند مدت سعی کرده ایم به آنها استقلال مالی بدهیم. در خدمات دهی نیز مشخص است که سازمان ها و نیروها مستقل می باشند. کمک هایی هم که سازمان شهرداری کرده مبتنی بر این هست که شهرداری ها از لحاظ ساختاری باید بر اساس جمعیت و مساحت شاخص یابند. آنچه که در قدیم بود بر اساس چانه زنی بود ولی اکنون اینگونه نیست. از ۶ سال پیش بر اساس شاخص های شهری اعتبارات داده می شود. درسال ۹۱ کل اعتباری که کمک کردند ۹۰۰ میلیون تومان بوده که قبلن ماشینی که می دادند همین قیمت بوده است و نه تنها یک ماشین بلکه چندین ماشین تحویل می دادند و در کنار آن اعتبارات نقدی نیز کمک می کردند، ولی اکنون محدودیت هایی ایجاد کرده اند.
هامون/اتحادجنوب: دلیل محدود کردن چه بوده؟ آیا دیگر درآمدها وصول نمی شود یا اینکه موارد دیگر است؟
حسین آبادی:بخشی از محدودیت ها براساس قوانینی که مصوب شده و گفته شده ارزش افزوده ها که یکی از منابع اصلی سازمان بوده است، باید در استانداری ها تقسیم شود. در استان هم به صورت شهرستانی تقسیم می شود.
هامون/اتحادجنوب: باز هم شاخص می گذارند؟
حسین آبادی: بله، باز هم شاخص می گذارند. ولی خوب اشکالش در این است در تخصیص اعتباراتی که انجام می شود به فرض پارسال بوشهر نزدیک به بیست میلیارد تومان گرفت، اما برازجان در حدود هشتصد، نهصد میلیون تومان. این چیزی است که قانون مصوب کرده است؛ به دلیل ارزش افزوده که می گیرند. فرض کنید بوشهر: گمرک را دارد، خارگ را دارد… ولی برازجان هیچ کدام را ندارد.
هامون/اتحادجنوب: پس ما باید شهرک های صنعتی و کارخانه های صنعتی را افزایش بدهیم، تا بتوانیم اعتبارات بیشتری را بگیریم؟
حسین آبادی: احسنت.
هامون/اتحادجنوب: توسعه ی کشاورزی شامل این موضوع نمی شود؟
حسین آبادی: نه، ارزش افزوده در کشاورزی نیست، بلکه ارزش افزوده شامل نفت می شود. نفت عسلویه، نفت جم، نفت کنگان و … مثلن، در حال حاضر کنگان بسیار پول می گیرد، جمعیت اکنون کنگان به ۷۶۰۰۰ نفررسیده، در صورتی که قبلن جمعیت کمی داشت و در مدت کوتاهی هم به این جمعیت رسیده است.
هامون/اتحادجنوب: می شود کارآفرینی کرد؟
حسین آبادی: کارآفرینی ارزش افزوده ندارد که ما دنبالش هستیم. در محدوده ی ما بزرگترین مساله ی کارآفرینی کارخانه ی سیمان بوده است، که انجام شده.
هامون/اتحادجنوب: ریشه ای و به شکل زیرساختی این کار اشتباه است. آقای شهردار شما در صحبت های تان گفتید که شهرداری تنها سه سازمان دارد. آیا برازجان با این وسعت و جمعیت این تعداد سازمان برای اش کافی می باشد؟
حسین آبادی: مصوب کردن سازمان، یک سری مجوزهایی می خواهد. یک سری استانداردها هم به لحاظ جمعیتی و هم به لحاظ وسعتی لازم دارد. ایجاد سازمان ها برای تسهیل سازی امور هست؛ اکنون شهرداری برازجان نیازی به سازمان دیگری ندارد که به آن اضافه شود.
هامون/اتحادجنوب: اعتبارات و پروژه های ملی و استانی شهرداری برازجان در سال ۹۱ چه میزان بوده است؟
حسین آبادی: می شود گفت در سال های ۹۰ و-۹۱ سعی کردیم صرفن یک پروژه را انجام ندهیم، بلکه یک مسیر را تعریف کنیم که در بلندمدت ادامه پیدا کند. مثلن ما در حوزه ی ترافیک، چند کار را همزمان با هم شروع کردیم، یکی بحث این است که بر روی هسته ی مرکزی شهرمان تمرکز کنیم، یعنی بیاییم این هسته ی پرمعضل شهری را حل کنیم. ادامه ی خیابان شریعتی را باید به بلوار پاسداران به خروجی شهر به سمت بوشهر وصل کنیم. اکنون از سمت پاسداران بحث تملک اش را انجام داده ایم، گفته ایم که کار زیرسازی و آماده سازی را شروع کنند و انجام دهندتا بقیه هم تشویق شوند و بتوانیم با آنها نیز توافق کنیم. از سمت بازار هم با سیصد چهارصد تومان تملک خانه های اطراف را شروع کرده ایم. این باعث می شود ترافیک کمتر شود. بازگشایی خیابان شورا که خیابان چمران را به خیابان شریعتی متصل می کند را انجام داده ایم و بیش از یک میلیارد و نیم فقط هزینه ی تملک آن شده است. در بحث خیابان امام که یکی از خیابان های پرترافیک می باشد، بازگشایی خیابان کنار مسجد دلگشا را داریم و باید به تملک شهرداری درآید، تا میدان چمران کمی بالاتر از کاروانسرا را به خیابان شریعتی وصل کند. تملک آن را تازه شروع کرده ایم. فاز اول میدان ورودی شهر؛ میدان خلیج فارس را که رینگ ترافیکی آن بوده و در حال انجام است و به زودی آسفالت آن را شروع می کنیم. به لحاظ هویتی هم برای داخل میدان یک طرح خوب داریم که اجرا بشود به هویت شهری برازجان هم برای معرفی اش کمک خوبی خواهد کرد. بحث میدان چمران و ساماندهی دور و اطراف کارونسرا را داریم؛ چون ما هدفمان در شهر بحث هویت شهری می باشد. باید به هسته ی مرکزی شهر رسیدگی کرد و به آن توجه ویژه ای شود.
هامون/اتحادجنوب: برای پیچ تند ورودی برازجان که بسیار خطرناک هم می باشد، برنامه ا ی داشته اید؟
در دوره ی قبل از تغییرات در کمیته ی صیانت و ایمنی، بردیم و مصوب هم کردیم که پیچ تندی دارد. این پیچ تند تصادفات زیادی داشته است. اصلاح شده و یک کیلومتری هم عقب رفته و ورودی اش با یک خیابان خیلی پهن با یک فضای سبز انجام شده است.ما باید این طرح را چند کیلومتر قبل از برازجان شروع می کردیم که نیازی به این پیچ تند نباشد. ما در اعتبارات سال ۹۲ هم از مسکن و شهرسازی خواستیم که بودجه ی آن را لحاظ کنند. هشت نقطه در سطح شهر چراغ های راهنمایی و مدیریت فرماندهی آن را انجام داده ایم…
هامون/اتحادجنوب: مگر چراغ راهنمایی مربوط به اداره راهنمایی رانندگی نیست؟
حسین آبادی: اصلن راهنمایی و رانندگی یک ریال هزینه نمی کند.
هامون: شماهنوز مشارکتی و ۵۰ به ۵۰ کوچه ها را آسفالت می کنید؟
حسین آبادی: ۵۰به ۵۰ که نیست، حداکثر سهم مشارکت مردم ده درصد است. کمکی که مردم باید کنند ۵۰درصد است، اما این طور نیست ما می گوییم بروند شورا تا آنها تخفیف بدهند، شورا هم ده درصد بیشتر از آنها نمی گیرد به همین دلیل زیر ده درصد کمک مشارکتی مردم در آسفالت کوچه ها است.
هامون/اتحادجنوب: قرار بوده برازجان در طی این سالیان، توسعه ی عمودی پیدا کند و نه افقی …چه شد؟
حسین آبادی: برازجان، وسعت بسیار بی رویه و زیادی پیدا کرده، یک شهر صد هزار نفری نباید اینقدر گسترده باشد.کارهایی که ما کرده ایم پروژه بسیار بلند مدتی است، اگر انشاالله چهار شهردار دیگر بیاید و طرح ما را همچنان ادامه بدهند، رشد عمودی شکل می گیرد.
هامون/اتحادجنوب:چرا؟!
حسین آبادی: شهر ما از لحاظ اقتصادی شهر توانمندی نیست.
هامون/اتحاد جنوب:دلیل آن چیست؟!
حسین آبادی: در گذشته شهر برازجان حلقه ی کوچکی داشته، یک سری اشخاص بوده اند که تعاونی هایی درست کردند و زمین هایی با تخفیف خریدند و سپس تفکیک کردند و به مردم فروحتند و پول اش را گذاشتند در جیبشان بدون اینکه بیایند آسفالت کوچه ها و خیابان ها، آبرسانی، برق رسانی و گازرسانی انجام بدهند، وظیفه داشتند که همه ی اینها را آماده کنند و بعد پروانه به آنها بدهیم و بگوییم برو زندگی کن! اکنون شهر به دلیل “منافع شخصی”، وسیع شده است. اگر این دیواره های شهری را هم اشخاص(ذینفع) و هم دولت محکم گرفته بودند این مساله وسعت بیش ازحد شکل نمی گرفت. متاسفانه اغلب این شهرک ها را دولت ساخته، بدون هیچ گونه زیرسازی!! اکنون شهرداری باید اعتبارات خود را صرف جاهایی کند که وظیفه اش نیست در صورتی که این تعاونی ها وظیفه داشته اند هزینه کنند. اکنون این چه اتفاقی را دامن زده؟! اگر این دیواره وجود داشت و این ساخت و سازهای بی رویه انجام نمی شد، ساخت و سازهای قدیمی در شهر تخریب می شد و ساخت و سازهای جدید ایجاد می شد. این چه کمکی به ما می کرد؟ اول زیر ساخت ها را به وجود می آوردیم، دوم لازم نبود امکانات شهری را تا آنجا ببریم. زباله های شان را تا کیلومترها جمع آوری کنیم. این گستردگی هم هزینه های ما را به شدت بالا می برد، از طرفی درآمد ما را هم پایین آورده.
هامون/اتحادجنوب:چرا؟!
حسین آبادی: به فرض اگر یک ساختمان ساخته شود،که ده واحد داشته باشد، من فرضن برای دو سال ۵۰ میلیون تومان از آن می گیرم، اما آن یک پلاک ساخته شده فقط سیصد هزار تومان می دهد، در نتیجه خدمات بیشتر با درآمد کمتر و وضعیت شهر این می شود و ارزش افزوده هم صفر. زمانی که این اتفاقات در شهر می افتد، بدنه های شهری هم شکل می گیرد، اگر برازجان چهره ی شهری ندارد و روحش مرده است؛ درآمد به این شکل تخریب شده و بدنه ی شهر زشت و بی روح شکل گرفته است. شما هر جا رفتید دیدید جلوه ی زیبایی دارد بدنه ی شهری ملاک است، یعنی خیابان های عریض و ساختمان های دو طرف خیابان، ولی در برازجان از میدان گنجی که وارد می شوید، هیچ بدنه یی چشم گیری نیست به جز خرابه ها… در صورتی که اگر این بدنه ساخته نشده بود، شک نکنید وقتی شما می رفتید این ساختمان های فرسوده در حال ساخت بود و یک بدنه ی شیک را ایجاد می کرد. بعد درختان به این نما کمک می کرد. آن وقت درآمدی که همین ساختمان ها داشت، جلوی خودش کف سازی می شد. ساختمانی که باید این جا ساخته می شد، رفته یک جای دیگر و هزینه یی که من می خواهم آن را انجام دهم باید بدهم بابت جابجایی زباله ها.
هامون/اتحادجنوب: حدود مسئولیت شما تا چه اندازه می باشد؟ آیا به دلیل ساخت و سازهای اشتباه شهرداری و بوجود آمدن تصادفات به دادگاه احضار شده اید؟
شهردار: متاسفانه از روزی که قانون جدید راهنمایی رانندگی را تصویب کرده اند گفته اند هر اتفاقی که در شهر بیفتد به شهرداری مربوط است. متاسفانه این درست نیست. وقتی خیابان و جاده درست باشد، کسی که راکب موتورسیکلت و راننده ی ماشین هم هست سهمی دارد. اتفاقات زیاد پیش آمده ولی ما مسئولیت شهرداری را بیمه کرده ایم.
هامون/اتحادجنوب: شنیده شده است با روی کار آمدن شورای جدید شما می خواهید استعفا دهید، آیا این حقیقت دارد؟
حسین آبادی: قرار نشد سوال های این جوری از من بپرسید (خنده ی بلند شهردار) این دیگر به شورا بستگی دارد آنها باید تصمیم بگیرند … شورا هر کاری کرد درست است. ما کار خودمان را می کنیم شورا هم کار خودش را…
هامون/اتحادجنوب: نه … خودتان انگار تصمیم گرفته اید استعفا بدهید؟
شهردار: اجازه بدید من این سوال تان را جواب ندهم.
هامون/اتحاد جنوب: خب، حق شهروندان هست که بدانند.
شهردار: ….(سکوت و لبخند)
هامون/اتحادجنوب: کلام آخر و نکته ی آخری اگر دارید، بفرمایید.
حسین آبادی: تشکر از همه ی کسانی که مجموعه شهرداری و خدماتی که به شهر می خواهد برسد، باعث شدند روان تر انجام شود. از استاندار، معاونین اشان و مدیرکل های ادارات کل و مدیران شهری، شورای شهر برازجان و شهروندانی که شهروندان ناب هستند و کسانی که با پرسنل زحمتکش شهرداری همکاری و تعامل داشتند. در جریان سیل ۹۱ واقعن پرسنل شهرداری و کارگران زحمت زیادی کشیدند و گاه بیست و چهار ساعته سرکار بودند. از اصحاب رسانه تشکر می کنم که باعث شده اند افکار عمومی را با خودمان همراه کنیم. اگر همراهی اصحاب رسانه نبود من همان سال اول می رفتم.