هفتاد و سومین عصرانه فرهنگی هامون با موضوع “گزارشی از انجمن سینمای جوان برازجان” با حضور شهرام سلیمی فرد؛ مسئول انجمن سینمای جوان برازجان، حمید علیزاده؛ فیلم نامه نویس و کامران دشتی؛ عکاس با معرفی طرحی تحت عنوان “پایتخت کتاب” شروع شد. سلیمی ضمن معرفی این طرح از علاقمندان درخواست نمود که با ارایه ی طرح های خود در زمینه ی کتاب این طرح را حمایت نمایند. طرح های ارایه شده به دبیرخانه ارسال می گردد و طرح مورد پذیرش در هر یک از شهرهای هر استان که پذیرفته شد، آن شهر از استان، عنوان پایتخت کتاب را از آن خود می کند و نمایشگاه هایی از کتاب در آن شهر برگزار می گردد.
شهرام سلیمی همچنین به مساله ی کتاب های انبار شده در مساجد، مدارس و انبار اداره ها اشاره هایی کرد و افزود:”برخی از کتاب ها در مساجد، مدارس و برخی از اداره ها بدون استفاده انبار گردیده و در حال پوسیدن بود. به طور مثال تعداد بسیار زیادی از کتاب ها در انبار اداره ارشاد از دولت گذشته بدون استفاده باقی مانده بود که در طی چند روز این کتاب ها از انبار بیرون آورده شد و در بین افراد علاقمند به حوزه ی کتاب و کتابخوانی تقسیم گردید. چون من اعتقاد به پخش شدن کتاب در بین علاقمندان دارم و باعث تاسف است که این کتاب ها در انبارها در طی سالیان زیادی انبارگردیده بودند.”
در ادامه اسماعیل حسام مقدم جلسه را بطور رسمی با این صحبت شروع کرد که:”ایده ی انجمن هامون همواره ارتباط با گروه ها، انجمن ها و نهادهای مختلفی که تاثیرگذاری اجتماعی و فرهنگی داشته، بوده و اعتقاد به انتقال تجربیات مدنی دارد. در همین زمینه به دلیل آنکه یکی از مطالبات مردم برازجان داشتن سینما می باشد، از انجمن سینمای جوان برازجان دعوت نموده تا از تجربیات آنها در زمینه ی فیلم، سینما و عکس استفاده نماید.” وی از سخنرانان خواست تا از تجربیات خود در این زمینه مطالبی ارایه نمایند.
در ابتدا شهرام سلیمی فرد؛ ریاست اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی و مسئول انجمن سینمای جوان برازجان به معرفی انجمن سینمای جوان پرداخت و گفت:” انجمن سینمای جوانان ایران بسان شاهرگی بزرگ، شریانهای خود را به اقصی نقاط کشور فرستاده تا با حضور خویش در سایر شهرستانها، استعدادهای نهفته زیادی را در عرصه سینما بارور و شکوفا نماید. یکی از شریانهای انجمن سینمای جوان برازجان می باشد.این انجمن در سال ۱۳۶۸ با برگزاری آزمون ورودی از بین ۲۰۰ داوطلب پسر و دختر، ۴۰ نفر را در کلاسهای عکاسی و فیلمسازی که در دو ترم شش ماهه ارایه گردید پذیرفت تا بتواند مبانی تئوری و فنی عکس و فیلم را تجربه نماید. ریزش افراد تا جایی ادامه داشت که از میان آن ۲۰۰ نفر در حال حاظر من تنها مانده ام. هرچند که بعضی افراد همچنان با انجمن در ارتباط هستند. این انجمن در دو انجمن بین المللی تحت عناوین “فیاپ” در زمینه ی عکاسی و “یونیکا” در حوزه ی فیلم سازی در سازمان ملل ثبت گردیده که این انجمن ها سالانه مسابقاتی برگزار می نمایند و جوایزی نیز اعطا می گردد.” وی وظایف اصلی انجمن سینمای جوان را در دو بخش آموزش و تولید عنوان کرد و افزود:” وظایف اصلی هر یک از دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در شهرستانها به دو بخش آموزش و تولید تقسیم می گردد. در بخش آموزش هنرجویان انجمن با شرکت در کلاسهای تئوری و عملی به فراگیری علوم مربوطه پرداخته و خود را برای بروز خلاقیت در بخشهای عکس و فیلم مهیا می نماید که بروز این خلاقیت ها همان سامان بخشیدن به بخش تولید در انجمن سینمای جوان است.” سلیمی فرد عنوان کرد:”در بخش آموزش یک دوره ی سه ماهه وجود دارد که بدون آزمون هنرجو می پذیرد و در پایان دوره، آزمون برگزار می گردد و گواهینامه اعطا می شود. همچنین دوره های یک ساله ای می باشد که در حال حاظر به ۷ماه تبدیل شده است. این دوره از طریق آزمون در کل کشور برگزار می گردد و مصاحبه نیز صورت می گیرد. در این ۷ماه دروسی از قبیل عکاسی، شناخت سینما، تدوین و صداگذاری در ۳ترم تدریس می گردد. کارگاه های داستانی تجربه گرا و مستند نیز جدیدن به این دروس اضاف گردیده است. افراد پس از پایان دوره وارد مرحله ی تولید می گردند.” مسئول انجمن سینمای جوان در ادامه درباره ی فیلم سازی افزود:”به فیلم های زیر یک دقیقه تا زیر ۴۰دقیقه، فیلم کوتاه می گویند. در مورد ساخت فیلم های بلند نیز، انجمن سینمای جوان، هنرجویان خود را از لحاظ مالی جهت ساخت فیلم تا هر مبلغی که باشد، حمایت می کند و مبالغ در ۳قسط به هنرجویان پرداخت می گردد. این انجمن در حوزه ی فیلم توانسته در جشنواره های منطقه ای و سراسری مقام هایی کسب نماید. از جمله فیلم کامران دشتی که در جشنواره سال گذشته ار بین ۲۶۰۰فیلم به جشنواره راه یافت یا فیلم نامه حمید علیزاده که در کشور مقام اول را کسب کرد.” سلیمی فرد دفتر انجمن سینمای جوان برازجان را اولین دفتر در کل کشور اعلام کرد که توانسته ساختمانی اختصاصی برای خود احداث نماید به گونه ای که همچنان ستاد سینمایی در تهران بر روی این مساله مانور می دهد و به عنوان یک الگو از آن یاد می کند. زمین این ساختمان در سال ۷۳ خریداری شد و از اعتبارات دولتی برای ساخت این مرکز غیردولتی استفاده گردید. انجمن سینمای جوان برازجان در سال ۶۸قبل از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در برازجان شروع به کار نمود و اداره ارشاد نیز در سال ۷۳ از حالت نمایندگی خارج گردید. وی در خصوص سینما در برازجان گفت:”سازمان سینمای وزارت ارشاد تجهیز ۳۰سالن سینما در کل کشور را در برنامه های خود قرار داد و با توجه به ارتباطاتی که با تهران داشتیم انها را متقاعد کردیم که یکی از سالن ها را به انجمن سینمای جوان برازجان اختصاص دهند. قرار شد مبلغی از فرمانداری برای ساخت و ساز دریافت کنیم و خود سازمان نیز اقدام به تجهیز سالن نمایدو در هفته ی آینده کارهای ابتدایی صورت می گیرد و در دو ماه آینده نیز کار ساخت و ساز به اتمام می رسد وپس از آن نوبت به تجهیز سالن می رسد که امیدواریم در دهه فجر این ساختمان به بهره برداری برسد.”
در ادامه شهرام سلیمی فرد به نوع دوربین ها در عکاسی و فیلم برداری و تجربه ی انجمن سینمای جوان از کار با دوربین های ابتدایی و مقام آوردن با استفاده از همان دوربین ها اشاره هایی نمود و خاطراتی در این زمینه نیز بیان کرد و افزود:”در گذشته عکس ها به صورت سیاه و سفید گرفته میشد و برای چاپ آن مراحل زیادی باید طی می شد ولی در حال حاظر با استفاده از دوربین های دیجیتالی کار بسیار آسان سده است.” وی در ادامه گفت:”در جشنواره های کشور موضوعات به گونه ای می باشد که از لحاظ موضوع وسازمان های برگزار کننده با شناسنامه و دارای اسم می باشند اما افرادی که در این جشنواره ها شرکت می کنند، مشترک است. همچنین در حال حاظر دوربین ها پیشرفت زیادی داشته اند ولی دوربین های هنرجویان ما پیشرفتی نداشته و نتوانسته ایم در برخی جشنواره ها شرکت کنیم. ولی با این وجود بچه های انجمن براجان با همان دوربینهای قدیمی به رقابت با این افراد در برخی جشنواره ها می پردازند.”
کامران دشتی از دیگر ارایه دهندگان بحث در این عصرانه صحبت های خود را از شروع فعالیت های خود عنوان کرد و افزود:”در سال ۸۸ کار عکاسی را شروع کرده و در شرایط های مختلف، عکس های مختلفی گرفته ام که راه یابی به جشنواره های ملی و بین المللی و چندین جایزه استانی در کارنامه خود دارم.” این فعال هنری، عکاسی را هنر ثبت لحظه ها تعریف کرد و گفت:” عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام میشود: نخست، بدست آوردن تصویر به وسیله دوربین و ثبت آن روی نگاتیو (فیلم) یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن. در این فرآیند، دریافت و ثبت نور بر روی یک سطح حساس به نور، مانند نگاتیو یا گیرنده تصویر ، باعث میشود الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیا بر روی سطح حساس به نور(نقره کلرید یاگیرنده )تأثیر گذارد و باعث ثبت تصاویر گردد.” وی در ادامه به معرفی اصطلاحات فنی هنر عکاسی پرداخت و گفت:”در عکاسی اصطلاحاتی از قبیل عمق میدان، تعادل سفیدی،نوردهی، فوکوس، فاصله کانونی، سرعت فیلم و زاویه دید وجود دارد. همچنین انواع عکاسی شامل عکاسی معماری، عکاسی اجسام بیجان، عکاسی نجومی، عکاسی ورزشی، عکاسی پرتره، عکاسی از طبیعت، عکاسی حیاتوحش، عکاسی از مناظر، عکاسی خبری، عکاسی شب، عکاسی ماکرو و عکاسی صنعتی می باشد.” وی در ادامه به ارایه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.دشتی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که در انجمن سینمای جوان افراد باید دید عکاسی داشته باشند و در انجمن تنها فن عکاسی آموزش داده می شود. متاسفانه دید عکاسی در بین برخی افراد وجود ندارد. وی مشکلات حرفه عکاسی را اینگونه عنوان کرد:”در بین افراد پتانسیل های بالقوه ای وجود دارد ولی برنامه هایی در این زمینه وجود ندارد. برخی عکاسان دچار خودشیفتگی هستند و برخی نقدها را نمی پذیرند. درصورتی که باید ببینند در کجای عکاسی استان قرار گرفته اند. مکان های مناسب و استانداردی برای ارایه عکس وجود ندارد و به دلیل عرقی که نسبت به دژ برازجان وجود دارد، مدام نمایشگاه هایی در آنجا برگزار می گردد در صورتی که این موضوع درست نیست و باید گالری خاصی برای ارایه آثار وجود داشته باشد.”این فعال در حوزه عکاسی در انتها به معرفی چندین کتاب در زمینه عکاسی از جمله “دید خلاقانه در عکاسی” اثر برایان پترسون، “ترکیب یندی در عکاسی” و نیز “رنگ در عکاسی” اثر هارالد مانته، “زبان عکس” اثر رابرت اکرت، “ترکیب بندی خلاق” اثر هارولد دیویس و “ماهیت عکس ها” اثر استیون شور پرداخت.
حمید علیزاده در حوزه ی فیلم نامه نویسی نیز صحبت های خود را با شناخت خود از انجمن سینمای جوان شروع کرد و گفت:”از سال ۸۳ با انجمن سینمای جوان آشنا شده ام و دوره ی سینما را در این انجمن گذراندم. در حال حاضر در زمینه ی نمایش نامه نویسی کار می کنم و در عرصه های مختلف هنری فعالیت هایی داشته ام و جوایزی نیز دریافت نموده ام.” این فعال هنری در ادامه افزود:”فیلم ساختن از یک ایده شروع می شود. سبک نوشتن در فیلم نامه عاری از احساسات و به زبان تصویر و فنی می باشد. بعد از نگارش، فیلم نامه وارد مرحله ی کارگردانی می شود. کارگردان گروه را تعیین می کند و وارد چرخه ی تولید و بعد از آن تدوین فیلم می گردد. به طور کلی، فیلم سازی از عکس می آید. سیستم پخش در سینمای ایران به گونه ای می باشد که در یک ثانیه ۵۰فریم در کنار هم قرار می گیرند و رد می گردد.”وی در ادامه به معرفی پلان، صحنه و سکانس پرداخت. علیزاده در خصوص دفاتر اموزشی در شهر اشاره هایی کرد و گفت:”دفاتر آموزش فیلم سازی که در شهر وجود دارد، مشخص نیست آموزشها را از کجا دیده اند؟ از کدام پشتوانه قبلی استفاده می کنند؟”
در ادامه افراد شرکت کننده در عصرانه به ارایه بحث هایی در زمینه عکاسی و سینما پرداختند و مشکلاتی را که در این حوزه ها در شهر برازجان وجود دارد را عنوان کردند. از جمله مشکلات شامل نبود فضاشازی مناسب و نبود تجهیزات، نبود گالری در شهر، مشکلات کپی-رایت آثار بدون ذکر نام هنرمندان، عدم حرفه ای بودن عکاسان، هزینه های بالای دوربین و فعال نبودن هنرمندان قدیمی و دعوت گرفتن از آنها بود. افراد شرکت کننده در بحث حسین باقری، عبدالخالق عبدالهی، حسین پورمودت، مجید عوض فرد و شاکر شکیبا بودند.
در انتها عصرانه با گرفتن یک عکس یادگاری به پایان رسید. هفتاد و چهارمین عصرانه به موضوع “تحلیل گفتمان در مطبوعات محلی استان بوشهر” با حضور مجید اجرایی و سیروس بنه گزی اختصاص دارد. این عصرانه با مشارکت هفته نامه اتحادجنوب و معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد دشتستان در کتابخانه عمومی حسینیه اعظم در ساعت ۱۷برگزار می گردد. حضور علاقمندان در این عصرانه ها آزاد می باشد.