- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

شورایاری‌ها را احیا کنید؛ یادداشتی از مهدیه امیری دشتی

شورایاری ها را احیا کنید

مهدیه امیری دشتی

طی چند دهه اخیر، حکمروایی خوب شهری به عنوان اثربخش ترین و پایدارترین شیوه اعمال مدیریت پیچیده و چندسطحی شهرها مطرح شده است. حکمروایی خوب با دخیل کردن مردم در مسائل مربوط به سرنوشتشان و پذیرش نظرات و تصمیمات همه ذی نفعان، به دنبال ایجاد وسایلی برای تسهیل مشارکت فعال و خودجوش می باشد. مؤلفه هایی چون: شفافیت، پاسخگویی، مشارکت، قانون مداری، کارآمدی، اجماع گرایی و عدالت می توانند به عنوان تنها راه رهایی از مشکلات فعلی و ترسیم مطلوب چشم انداز آینده، نقش محوری در برنامه های مدیریت شهری ایفا کنند. حکمروایی خوب شهری تلاش دارد که با مجموعه ای از روش های فردی و نهادی، عمومی و خصوصی که امور مشترک مردم را اداره می کند با تدبیری، منافع متضاد یا متنوع را با خود همساز کند و از این طریق همکاری و مشارکت شهروندان را نیز با خود همراه سازد.

ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﺗﺎرﻳﺨﻲ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﻣﺸﺎرﻛت ﻏﻴﺮرﺳﻤی در اﻳﺮان ﻗﻮی می باشد، وﻟﻲ ﻣﺸﺎرﻛﺖ رﺳﻤﻲ، ﺿﻌﻴﻒ اﺳﺖ. ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻧﻘﺶ و ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻣﺮدم در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﻣﺴﺘﻠﺰم اﺗﺨﺎذ روﻳﻜﺮد  ﻣﺸﺎرﻛﺖ داوﻃﻠﺒﺎﻧﻪ و ﻓﺎﻳﺪه ﻣﺤﻮر در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ  ﻫﺎﺳﺖ که در حکمروایی خوب شهری سعی شده به این مساله نگاه شود و انگشت خود را بر روی مشارکت و همکاری شهروندان و انجمن های مردمی گذاشته است تا از این طریق احساس حق تعلق به شهر را در بین آنها ایجاد کند. حق استفاده از شهر احساس تعلق را به ارمغان می آورد. تعلق یک احساس است که در فعالیت های روزمره و استفاده از مکان ها ساخته شده و رشد می کند.

یکی از مواردی که می شود جهت افزایش گرایش شهروندان در مشارکت و کنش شهری پیشنهاد داد، احیای شورایاری ها می باشد. شورایاری هایی که کاملا مردمی و غیرانتفاعی هستند و باعث تقویت نقش و جایگاه مشارکت مردم در حکمروایی خوب شهری می شود. در شهرهای بوشهر و برازجان این شورایاری ها در گذشته شکل گرفته بودند و می طلبد که در این دوره از فعالیتهای شوراهای شهر، این شورایاری ها مجدد احیا شود و احساس مشارکت و تعلق به فضاهای شهری و حق به شهر در بین شهروندان افزایش یابد. از این طریق شهر بر اساس نیازها، فعالیت ها و رفتارهای ساکنان آن شکل می گیرد و تمامی اقشار جامعه پیر، جوان، زن و مرد، کودک و توانیابان و…. در نظر گرفته می شوند و برحسب نیاز آنها، فضاهای شهری گوناگونی شکل می گیرد.